ایرانجهان

صادرات زمستانی گاز ایران به ترکیه «نصف شده است»

اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه در تازه‎‌ترین گزارش خود می‌گوید ایران در دو ماهه ابتدایی سال جاری میلادی تحویل گاز به این کشور را نصف کرده است.

بر اساس این گزارش که در سایت این نهاد وابسته به وزارت انرژی ترکیه منتشر شده، ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال تنها ۶۵۰ میلیون متر مکعب گاز تحویل ترکیه داده، در حالی که در دور مشابه پارسال نزدیک ۱.۲ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کرده بود.

ترکیه برای جبران افت تحویل گاز ایران مجبور شده است که واردات گاز از جمهوری آذربایجان و خرید گاز مایع، ال‌ان‌جی، از فرانسه و الجزایر را افزایش دهد.

این سومین سال متوالی است که ایران در زمستان‌ها، تعهد خود برای صادرات گاز به ترکیه را نتوانسته عملی کند و هر سال برای چند هفته مجبور به قطع کامل صادرات گاز به این کشور شده است.

ایران، دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان، در زمستان پارسال با کسری هنگفت روزانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز مواجه شد که این رقم عظیم، معادل ۱.۵ برابر کل متوسط مصرف روزانه گاز ترکیه در سال ۲۰۲۲ است.

قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز ایران به ترکیه تا سه سال آینده به اتمام می‌رسد؛ اما مقامات ایران می‌گویند آماده تمدید این قرارداد هستند.

جواد اوجی وزیر نفت ایران نیز روز شنبه ۲۳ اردیبهشت از توافق با عراق برای تمدید ۵ ساله قرارداد صادرات گاز خبر داد.

ایران سالانه ۱۸ میلیارد متر مکعب صادرات گاز دارد، اما برای جبران کسری گاز، بصورت گسترده‌ای از سوخت‌های آلاینده مازوت و گازوئیل در کشور استفاده می‌کند.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا