ایرانخاورمیانه

رییس دفتر سیاسی حماس: ایران با ۷۰ میلیون دلار، پشتیبان اصلی طرح دفاعی ما بوده است

اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد کشورهای مختلف در تامین مالی این گروه مشارکت دارند، اما ایران با اختصاص ۷۰ میلیون دلار، پشتیبان اصلی طرح جامع دفاعی غزه بوده است.

هنیه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره که روز یکشنبه منتشر شد، گفت که با توسعه برنامه موشکی در نوار غزه از سال ۲۰۰۸، چهره مبارزات نظامی با اسرائیل را تغییر داده است.

او تاکید کرد که جمهوری اسلامی فقط از جنبش‌های شیعی حمایت نمی‌کند و از «جنبش‌های مقاومت» سنی نیز حمایت می‌کند.

رییس دفتر سیاسی حماس، انگیزه ایران برای حمایت از این گروه را دشمنی مشترک با اسرائیل و در چارچوب حمایت تهران از «‌محور مقاومت» خواند.

محور مقاومت عبارتی است که مقام‌های ایران برای توجیه اقدام‌های گروه‌های شبه‌نظامی تحت نفوذ خود در کشورهای منطقه به کار می‌برند.

هنیه در پاسخ به سوالی درباره موضع این گروه در صورت بروز جنگ علیه ایران گفت که حماس در «سرزمین فلسطین» مقاومت می‌کند و وارد جنگ نیابتی به نفع هیچ کشوری نمی‌شود.

پیشتر یحیی سنوار، رهبر حماس، پیشتر گفته بود این گروه شبه‌نظامی برای هزینه‌های خود به اندازه کافی بودجه در اختیار دارد و خاطرنشان کرد که بیشتر این پول از سوی حکومت ایران تامین می‌شود.

همچنین قبل از آن، محمود الزهار، یکی از اعضای ارشد گروه فلسطینی حماس، به شبکه تلویزیونی العالم گفت در سال ۲۰۰۶ که به تهران سفر کرده بود، کیف‌هایی حاوی ۲۲ میلیون دلار از قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه،‌ دریافت کرد.

رییس دفتر سیاسی حماس با این حال اضافه کرد که حمایت جمهوری اسلامی از حماس بدون قید شرط است.

هنیه ادامه داد این گروه به صورت مستقل عمل می‌کند و آماده برقراری روابط با همه کشورهای عربی و اسلامی است.

او همچنین اختلاف در حماس را رد کرد و گفت که همه در این گروه به تصمیم‌هایی که در نهادهای سیاسی حماس اتخاذ می‌شود، متعهد هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا