جهان

اسکاتلند سال آینده همه‌پرسی استقلال برگزار می کند

نیکلا استرجن، وزیر اول اسکاتلند اعلام کرد قصد دارد در مذاکره با بریتانیا یک نقشه راه قانونی برای برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال کشور خود در سال آینده طرح کند.

استرجن خطاب به پارلمان اسکاتلند در ادینبرا گفت که وی به بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نامه نوشته که مایل است در 19 اکتبر 2023 دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را برگزار کند. اولین همه‌پرسی در سال 2014 برگزار شده بود.

به گفته وی، تصمیم نهایی برای استقلال اسکاتلند «شورایی» خواهد بود، به این معنی که هم وست‌مینستر (پارلمان بریتانیا) و هم هولی‌رود (پارلمان اسکاتلند) باید قانونگذاری کرده و هم مردم دو کشور با هم رای بدهند. در همه‌پرسی پیشین 55 درصد رای‌دهندگان به ماندن اسکاتلند در اتحادیه بریتانیا رای دادند.

«حزب ملی اسکاتلند» به رهبری استرجن، در ماه مه 2021 با کسب تعداد زیادی از کرسی‌ها در انتخابات پارلمانی اسکاتلند پیروز شد. این حزب همچنین در انتخابات شورای محلی امسال در اسکاتلند با کسب بیشترین رای مردمی توانست بیشترین کرسی‌ها را به دست آورد.

این‌ها همه برای حزبی که در سال 2007 به وجود آمده دستاوردی قابل توجه است. بر اساس این پیشینه چشمگیر، استرجن اینک می‌گوید که موفقیت‌های انتخاباتی حزب ملی اسکاتلند به او این انگیزه و اختیار را می‌دهد تا به دنبال برگزاری دور جدید همه‌پرسی استقلال باشد.

وزیر اول اسکاتلند در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در پارلمان اسکاتلند از دولت محافظه‌کار بوریس جانسون نیز به شدت گلایه کرد، و گفت لندن «بر خلاف خواست ما» اسکاتلند را از اتحادیه اروپا جدا کرد، و بدترین بحران هزینه زندگی در میان هفت کشور صنعتی را بر اسکاتلند تحمیل کرد.

به گفته استرجن: «اسکاتلند در طول چندین نسل بهای سنگینی بابت عدم استقلال خود پرداخته است. اینک در این بزنگاه تاریخی ما باید درباره آینده کشورمان تصمیم‌گیری کنیم. اکنون زمان استقلال است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا