جهانخاورمیانهسیاست

با آغاز جنگ در هفته دوم، اسرائیل و حماس  ده‌ها حمله بر علیه یکدیگر انجام دادند

با آغاز هفته دوم جنگ اسرائیل ده‌ها حمله هوایی به شبه نظامیان حماس در غزه که به موشک‌پراکنی به شهرهای اسرائیل ادامه می‌دهند، انجام داد.

با آغاز هفته دوم جنگ و در میان درخواستهای بین المللی برای آتش‌بس، اسرائیل ده‌ها حمله هوایی به شبه نظامیان حماس در غزه که به موشک‌پراکنی به شهرهای اسرائیل ادامه می‌دهند، انجام داد.

جاده ها، ساختمان های امنیتی، اردوگاه های آموزشی شبه نظامیان و خانه هایشان در حملات شب گذشته اسرائیل بمباران شد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که پس از شلیک موشک به شهرهای بیرشبا و اشکلون در اسرائیل، جنگنده های این کشور به ۹ محل اقامت متعلق به فرماندهان عالی رتبه حماس حمله کردند. بنا به گفته ارتش اسرائیل، برخی از خانه ها برای نگهداری سلاح استفاده می شد.

هنوز گزارشی از تلفات در دو طرف مرز گزارش نشده است. نگرانی جهانی پس از حمله دو طرف بیشتر شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با تاکید بر فوریت درخواست های واشنگتن برای ایجاد آتش‌بس، در توییتر خود نوشت: “همه طرفها باید تنش ها را کاهش دهند؛ خشونت باید فوراً پایان یابد”.

به گزارش رویترز، ایالات متحده روز یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت که برای اسرائیل، فلسطینی ها و دیگران روشن ساخته است که “اگر طرفین به دنبال آتش بس باشند” آماده ارائه پشتیبانی است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که عملیات اسرائیل در غزه “با تمام قدرت” ادامه دارد و برای جلوگیری از درگیری های آینده با حماس باید بازدارندگی لازم حاصل شود.

نتانیاهو پس از جلسه کابینه امنیتی خود در روز یکشنبه، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: “ما تا زمانی که لازم باشد، برای بازگرداندن آرامش و امنیت به شما شهروندان اسرائیلی اقدام خواهیم کرد.”

وزارت بهداشت گروه حماس در غزه اعلام کرده که از زمان درگیری ها ۱۹۷ نفر، شامل ۵۸ کودک و ۳۴ زن، کشته شده‌اند. مقامات اسرائیل نیز اعلام کرد که ۱۰ نفر از جمله ۲ کودک در اسرائیل کشته شده اند.

گروه حماس در ماه رمضان حمله موشکی خود را دوشنبه هفته گذشته پس از هفته ها تنش بر سر یک پرونده قضایی برای اخراج چندین خانواده فلسطینی در بیت المقدس شرقی و به تلافی درگیری پلیس اسرائیل با فلسطینیان در نزدیکی مسجد الاقصی آغاز کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا گفت كه دولت وی با همه طرفها در تلاش است تا به آرامشی پایدار دست یابد.

وی در ویدئویی که پیش از این در روز یکشنبه به مناسبت تعطیلات عید فطر پخش شد، گفت: “ما معتقدیم که فلسطینی ها و اسرائیلی ها به طور برابر لیاقت زندگی در امنیت و آرامش را دارند و باید از آزادی، رفاه و دموکراسی برخوردار شوند.”

در نیویورک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت گفت که سازمان ملل “به طور فعالانه همه طرف ها را به سمت آتش بس فوری دعوت می کند” و از آنها خواست “اجازه دهند که اقدامات میانجیگری تشدید شود و به نتیجه بانجامد.” نمایندگان سازمان ملل به واسطه گری در مصالحه های گذشته بین اسرائیل و حماس کمک کرده اند.

یک گروه از سناتورهای آمریکایی نیز روز یکشنبه خواستار آتش بس شدند.

سناتور دموکرات کریس مورفی و سناتور جمهوری خواه تاد یانگ، اعضای ارشد هیئت روابط خارجی، در بیانیه ای گفتند که “هر دو طرف باید متوجه شوند که تعداد زیادی از مردم جان خود را از دست داده اند و نباید درگیری ها را بیش از پیش تشدید کنند”.

۲۵ سناتور دموکرات دیگر ایالات متحده و دو سناتور مستقل نیز با صدور بیانیه ای مشابه خواستار آتش بس فوری شدند.

ملک عبدالله، پادشاه اردن گفت كه کشورش برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، درگیر یک دیپلماسی فشرده است، اما توضیح بیشتری نداد.

ارتش اسرائیل گفت حماس، گروهی که اسرائیل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا آن را یک گروه تروریستی می دانند به همراه سایر جناح های مسلح طی یک هفته گذشته بیش از ۲۸۰۰ موشک از غزه به سمت اسرائیل شلیک کرده اند.

سامانه ضد موشکی اسرائیل بسیاری از موشک ها را رهگیری کرد، در حالی که برخی از آنها پیش از ورود از مرز در غزه سقوط کردند.

حماس گفت که این حملات به تلافی آنچه “تجاوز مداوم اسرائیل علیه غیرنظامیان” عنوان کرده، انجام شده است.

ارتش اسرائیل گفت که تلفات غیرنظامیان غیر عمدی بوده و هواپیماهای اسرائیل به سیستم تونلی که شبه نظامیان استفاده می کردند حمله کردند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا