آذربایجان

اظهارات الهام علی‌اف در نشست سران همکاری شانگهای درباره افتتاح کریدور زنگه‌زور

رئیس‌جمهور آذربایجان تصریح کرد با افتتاح کریدور زنگه‌زور، ظرفیت حمل‌ونقل افزایش یافته و برای کشورهای منطقه و همه کشورهای واقع در مسیر فوق سودمند خواهد بود.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان طی اظهاراتی در نشست سران همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان با بیان اینکه ارمنستان با اقدامات تحریک‌‌آمیز خود در سیزدهم سپتامبر به روند عادی‌سازی روابط صدمه زده است، گفت: به همین دلیل تمام مسئولیت بر عهده رهبری نظامی و سیاسی ایروان است.

علی‌اف با اشاره به اینکه آذربایجان در اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای مانند کریدورهای مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب کمک‌های قابل توجهی داشته است، افزود: در حال حاضر بندر تجارت دریایی بین المللی باکو ظرفیت سالانه 15 میلیون تن دارد که قابل افزایش به 25 میلیون تن است.

وی با تاکید بر اینکه با حل مساله قره‌باغ در پایان سال 2020، فرصت‌های جدیدی برای توسعه پروژه‌های حمل و نقل و ارتباطی در منطقه به وجود آمده است، تصریح کرد: با افتتاح کریدور زنگه‌زور، ظرفیت حمل‌ونقل افزایش خواهد یافت و برای کشورهای منطقه و همه کشورهای واقع در مسیر سودمند خواهد بود.

علی‌اف با اشاره به اینکه پنج اصل اساسی برای توافق صلح مبتنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت متقابل و تمامیت ارضی به ارمنستان ارائه شده است، گفت: اکنون باید بدون پیش شرط و تأخیر، کار بر روی پیش نویس توافقنامه صلح را آغاز کنیم، متأسفانه در 13 سپتامبر سال جاری ارمنستان یک تحریک نظامی گسترده در مرز با آذربایجان انجام داد که نیروهای مسلح آذربایجان قاطعانه از آن جلوگیری کردند. این اقدام ضربه بزرگی به روند عادی سازی روابط بین دو کشور وارد کرد. بنابراین تمام مسئولیت‌ها بر عهده رهبری نظامی و سیاسی ارمنستان است.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا