جهان

پولیتیکو: اسرائیل، آمریکا و گروه‌های امدادرسان را از طرح خود برای تخلیه رفح مطلع کرده است

وبسایت پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی و دو منبع مطلع دیگر که نامشان اعلام نشده است، گزارش داد که ارتش اسرائیل گروه‌های امدادی و دولت آمریکا را از طرحی برای آغاز خارج کردن ساکنان رفح، قبل از حمله زمینی به این شهر در جنوب نوار غزه آگاه کرده است.

به نوشته پولیتیکو، ارتش اسرائیل اخیراً به دولت ایالات متحده و گروه‌های کمک‌رسانی که در غزه فعالیت می‌کنند، گفته‌ است که طرحی را برای انتقال مردم از رفح به المواصی، منطقه‌ای کوچک در جنوب غزه، تدوین کرده‌ است.

پولیتیکو افزود به نسخه‌ای از یک نقشه منطقه دست یافته که اسرائیل در این هفته برای امدادگران ارسال کرده است.

دولت بایدن بارها از اسرائیل خواسته است که از حمله زمینی تمام عیار به رفح اجتناب کند، مگر اینکه برنامه‌ای برای محافظت از غیرنظامیانی که در آنجا پناه گرفته اند، داشته باشد.

به گفته این منبع آگاه، ارتش اسرائیل به گروه های امدادی گفته است که تهاجم به رفح «به زودی» شروع خواهد شد. با این حال ارتش تاریخی مشخص را برای حمله زمینی به رفح اعلام نکرده است.

یک مقام آمریکایی در گفتگو با پولیتیکو گفت که این طرح، طرح نهایی ارتش اسرائیل نیست، بلکه دربرگیرنده برخی از ایده‌ها و پیشنهادهای نیروهای دفاعی اسرائیل است.

یک مقام دیگر آمریکایی که نام او نیز اعلام نشده، گفت که دولت بایدن از یک تهاجم قریب‌الوقوع آگاه نیست و همچنان منتظر جزئیات بیشتری از سوی اسرائیل در مورد چگونگی خارج کردن غیرنظامیان از رفح است.

بیش از نیمی از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری غزه در رفح پناه گرفته است و قصد اسرائیل برای حمله زمینی به این شهر، نگرانی‌ها درباره بروز یک فاجعه بزرگ انسانی را افزایش داده است.

پیشتر، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده هنوز نشانه‌ای مبنی بر اینکه اسرائیل برنامه‌ای برای تضمین امنیت جمعیت غیرنظامی رفح دارد، ندیده است.

سخنگوی پنتاگون از اظهارنظر درباره اینکه آیا وزارت دفاع آمریکا از طرح اسرائیل برای خارج کردن اجباری غیرنظامیان از رفح مطلع شده است یا خیر، خودداری کرد.

پس از انتشار این خبر، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت، به خبرنگاران گفت که ایالات متحده طرح جامعی درباره نحوه تخلیه رفح دریافت نکرده است.

او از پاسخ دادن به سؤالات درباره اینکه دولت بایدن در مورد برنامه‌های اسرائیل دقیقا چه می‌داند خودداری کرد، اما گفت که کاخ سفید در روزهای اخیر چند گفتگو با رهبران اسرائیل داشته و در برخی از آنها به موضوع رفح پرداخته است.

خبر برنامه‌ریزی اسرائیل برای تخلیه رفح در حالی منتشر شده است که ویلیامز برنز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، برای گفتگو با مقام‌های مصر، قطر و اسرائیل به قاهره رفته است تا بتواند توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی را نهایی کند.

هم‌زمان با این گفتگوها، اسرائیل تهدیدهای خود را برای حمله زمینی به رفح افزایش داده است. اسرائیل گفته است که چه با رسیدن به توافق آتش‌بس و چه بدون توافق به رفح حمله خواهد کرد تا آخرین پایگاه‌های حماس در غزه را نابود کند.

انتظار می‌رود تخلیه رفح و حمله به این شهر اختلال قابل توجهی در توزیع کمک‌های بشردوستانه ایجاد کند.

در عین حال مشخص نیست که تمام نزدیک به یک و نیم میلیون نفری که در رفح پناه گرفته‌اند، بتوانند در منطقه تعیین‌شده از سوی اسرائیل جای بگیرند.

پولیتیکو به نقل از یک منبع مطلع دیگر گزارش داد که ارتش اسرائیل سفارش چادر برای المواصی را آغاز کرده است، اما جزئیاتی از نحوه برنامه ریزی برای انتقال ایمن ساکنان رفح به این منطقه یا نحوه سازماندهی آنها پس از رسیدن به المواصی ارائه نکرده است.

وال استریت ژورنال صبح جمعه، ۱۴ اردیبهشت، گزارش داد که اسرائیل به حماس هشدار داده است که تنها یک هفته فرصت دارد تا با معامله آزادی گروگان‌ها موافقت کند، در غیر این صورت، این کشور عملیات نظامی خود را در رفح آغاز خواهد کرد.

فلور حسن ناهوم، فرستاده ویژه اسرائیل در امور خارجی، به پولیتیکو گفت: «سربازان در حال آماده‌باش هستند.» اما او نیز از دادن تاریخی مشخص برای آغاز حمله خودداری کرد.

او گفت: «شاید این تنها چیزی باشد که حماس را وادار به امضای آتش‌بس موقت و آزادی تعدادی از گروگان‌های ما کند. ما به رفح خواهیم رفت. در مقطعی مجبور به انجام این کار خواهیم شد، زیرا پنج گردان آخر تروریست‌های حماس در آنجا هستند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا