سیاست

روحانی: بی ثباتی دراین منطقه می تواند برای کل جهان خطرناک باشد

حسن روحانی، عصر امروز در گفت‌وگوی تلفنی با «امانوئل مکرون»، گفت: آمریکایی ها باید بدانند امنیت و منافع آنها در منطقه با شرایط خطرناکی مواجه است و نمی توانند ازعواقب این «جنایت بزرگ» مصون بمانند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، عصر امروز در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با او، با ادعا بر اینکه قاسم سلیمانی «به دعوت دولت عراق و برای ملاقات با نخست وزیر» این کشور به بغداد سفر کرده بود، گفت: «این اقدام آمریکا نقض حاکمیت عراق، اهانت به دولت و ملت این کشور و جنایتی بزرگ و نابخشودنی علیه ملت ایران بوده است.»

 

روحانی با ادعا بر این مطلب که مطالبه مردم ایران پاسخ به آمریکا است، افزود: «مسئولیت عواقب این ترور و پیامدهای آن بر عهده دولت آمریکا است.»

 

حسن روحانی اضافه کرد: «آمریکایی‌ها باید بدانند که امروز امنیت و منافع آنها در سرتاسر منطقه با شرایط خطرناکی مواجه است و نمی توانند از عواقب این جنایت بزرگ مصون بمانند.»

 

رییس جمهور ایران مدعی شد که هدف «سردار سلیمانی» برقراری امنیت و ثبات پایدار در منطقه بود و او «قهرمان مبارزه با تروریسم» به شمار می رود.

 

روحانی با اذعان این مطلب که هیچ کس از تنش در منطقه سودی نمی برد، اضافه کرد: بی ثباتی در این منطقه می تواند برای کل جهان خطرناک باشد.

 

او در ادامه با اشاره به تحریمهای وضع شده پس از خروج ایالات متحده از برجام و شرایط اقتصادی ایران طی 20 ماه سپری شده، ادعا کرد: «در این مدت ایران به  تعهدات خود پای بند بوده و آنچه در 5 گام اخیر برداشته شده در چارچوب برجام بوده است؛ این در حالی است که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده و این باعث عدم توازن در برجام شده است.»

 

بر اساس این گزارش، امانوئل مکرون نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه درک میکنم در چه شرایط تلخ و غم انگیزی با شما گفتگو می کنم، گفت: همه ما بسیار نگران صلح و ثبات در منطقه هستیم و اتفاقاتی که صورت گرفته می تواند باعث افزایش تنش و تشنج غیر قابل جبران شود.

 

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به تعهد همیشگی آن کشور برای برقراری صلح و ثبات، از حوادث اخیر ابراز تاسف نموده و آمادگی خود را برای کمک به کاهش تنش‌ها اعلام کرد.

 

مکرون با اشاره به اهمیت برجام، گفت: فرانسه به تلاش های خود برای حفظ این توافق مهم بین المللی ادامه خواهد داد و از ایران نیز انتظار دارد که در همین جهت حرکت کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا