ایران

هشدار درباره تداوم بحران سقوط ارزش ریال و خروج سرمایه از بورس ایران

همزمان با تشدید بحران سقوط ارزش پول ملی ایران، تجمعات اعتراضی معیشتی در شهرهای مختلف این کشور گسترش یافته است

با سقوط ارزش ریال، پول ملی ایران و انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر نرخ 52 هزار و 650 تومانی دلار آمریکا، رسانه‌های ایران نسبت به «خروج نگران‌کننده سرمایه از بورس» هشدار دادند.

وب‌سایت «اقتصاد 24»، پنج‌شنبه 4 اسفند ضمن ابراز این نگرانی، نوشت که «معامله‌گران حقیقی دوباره از بازار سرمایه خارج شدند و خروج پول‌های حقیقی از بازار سرمایه بار دیگر نگرانی‌ها را برای بازار ارز تشدید کرد.»

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که دلار در روزهای گذشته در روندی صعودی که به نظر می‌رسد دولت از کنترل آن ناتوان مانده، روز پنج‌شنبه 4 اسفند در بازار آزاد ایران در کانال 52 هزار و 600 تومان خرید و فروش شد.

در حالی‌که وب‌سایت‌های داخلی اعلام قیمت ارز، تحت فشار حکومت از اعلام واقعی قیمت ارز خودداری می‌کنند، وب‌سایت «بن‌بست»، قیمت فروش دلار آمریکا را 52 هزار و 650 تومان و وب‌سایت «زربان» در کانادا نیز قیمت دلار را معادل 55 هزار و 550 تومان برآورد کرد.

همچنین گزارش‌هایی نیز از عدم مبادله ارز در صرافی‌های تهران منتشر شده است.

همزمان با این بحران ادامه‌دار نیز، تجمعات اعتراضی معیشتی در شهرهای مختلف ایران، شدت گرفته است.
با این‌وجود، مقامات ایران که در عرصه واقعی کنترل سقوط ارزش پول ملی ایران شکست خورده‌اند، به ماجراجویی‌های خود در همسویی با روسیه و چین ادامه داده و برای مقابله با سلطه دلار در جهان، ایده «حکمرانی قوی ارزی» را مطرح کرده‌اند.

ایجاد سوئیفت و شبکه تبادل مالی با روسیه و اتصال به 12 بانک روسی و همچنین توافق با چین برای حذف دلار و انجام مبادلات تجاری بر پایه ریال-یوان، به‌عنوان راهکارهای امیدبخش جهت بهبود حکمرانی ارزی ارائه شده است.

از سویی در این گیر و دار و در حالی که همه نگاه‌های نگران‌زده متوجه جلسه نمایندگان مجلس با محمد مخبر، معاون اول رئيس جمهوری و همچنین محمد فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران برای ارائه توضیح درباره تصمیم‌گیرهای ارزی دولت بود، از احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس این کشور خبر رسید که این نشست به‌دلیل عدم حضور مخبر و فرزین پنج‌شنبه تشکیل نشده و به روز شنبه 6 اسفند موکول شده است.

العربیه فارسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا