خاورمیانه

پرتاب پهپادهای حوثی‌های یمن به سمت اسرائیل؛ نفوذ ارتش اسرائیل به عمق غزه

هم‌زمان با گسترش تنش‌های منطقه‌ای، حوثی‌های یمن از پرتاب چند پهپاد به اسرائیل خبر دادند. در همین حال ارتش اسرائیل اعلام کرد که در عملیات زمینی خود به عمق غزه نفوذ کرده است.

سخنگوی نظامیان حوثی‌ در یمن اعلام کرد این گروه طی ساعات گذشته شماری از پهپادها را به سمت چند هدف در اسرائیل پرتاب کرده‌ است.

سخنگوی حوثی‌ها تاکید کرد این گروه تا توقف حملات اسرائیل در غزه به عملیات نظامی در حمایت از فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد.

پیش‌تر هاآرتص خبر داده بود که اسرائیل یک ناو جنگی را برای مقابله با حملات صورت گرفته از سوی حوثی‌های یمن روانه دریای سرخ کرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل با اشاره به حملات صورت گرفته از سوی حوثی‌های یمن گفت اسرائیل در زمان مناسب به این حملات پاسخ خواهد داد.

گروه حوثی‌های یمن روز سه‌شنبه ۹ آبان اعلام کرد سه حمله پهپادی علیه اسرائیل انجام داده است. این گروه تهدید کرد تا زمانی که اسرائیل حملات خود را به نوار غزه متوقف نکند، این کشور را هدف قرار خواهد داد.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل از رصد تعدادی پرتابه که از سمت لبنان به مناطق شمال شرقی اسرائیل شلیک شده بودند، خبر داد و گفت این پرتابه‌ها در فضای باز سقوط کردند. نیروهای توپخانه‌ای اسرائیل نیز در واکنش، محل شلیک این پرتابه‌ها را هدف قرار دادند.

همچنین حزب‌الله لبنان از سرنگون‌سازی یک پهپاد اسرائیل با یک موشک زمین به هوا خبر داد.

با این حال، ارتش اسرائیل گفت موشکی که از لبنان به سمت این پهپاد اسرائیلی شلیک شده بود، هیچ خسارتی به آن وارد نکرد. ارتش اسرائیل در مقابل به موضعی که این موشک از آن شلیک شده بود، حمله کرد.

درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل در حالی ادامه دارد که ایتزیک کوهن، از فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل اعلام کرد نظامیان این کشور به عمق نوار غزه نفوذ کرده‌ و به دروازه‌های این شهر رسیده‌اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش معتقد نیست که حماس بتواند در اداره آینده غزه پس از پایان جنگ دخیل باشد.

او با این حال افزود ایالات متحده از اسکان دائم غیرنظامیان غزه در خارج از غزه حمایت نمی‌کند.
از طرفی، با رسیدن نیروهای اسرائیل به دروازه شهر غزه، سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل و برنامه جهانی غذا، در گزارشی نسبت به وقوع ناامنی غذایی در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن هشدار دادند.

واکنش‌ها به حمله اسرائیل به اردوگاه جبالایا

رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند در حمله‌های ۲۴ ساعت گذشته اسرائیل به جبالیا در غزه، بیش از هزار نفر کشته، زخمی و مفقود شده‌اند. حماس تعداد کشته‌ها در حمله به این اردوگاه را دست‌کم ۱۹۵ نفر اعلام کرده است.

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی، حمله اسرائیل به اردوگاه جبالایا و کشته شدن غیرنظامیان را محکوم کرد.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت از تعداد زیاد قربانیان حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا وحشت‌زده شده است.

بورل هم‌زمان بر حق اسرائیل در دفاع از خود در چارچوب قوانین بین‌المللی تاکید کرد و گفت باید از غیرنظامیان در جریان این حملات محافظت شود.

عربستان سعودی بمباران اردوگاه آوارگان جبالیا را «غیرانسانی» خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

 

هشدارهای مقام‌های جمهوری اسلامی برای اسرائیل

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از دیدار با هاکان فیدان، همتای ترک خود در آنکارا تهدید کرد در صورت ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه، «وضعیت این گونه باقی نخواهد ماند و “مقاومت”، درباره اقدام غافلگیرانه دیگری تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

هم‌زمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی امروز خود به مناسبت نزدیک شدن به روز ۱۳ آبان که جمهوری اسلامی آن را «روز دانش‌آموز» نامیده است، تروریستی خواندن گروه‌های فلسطینی را «بی‌شرمی» خواند و خواستار توقف فوری حملات اسرائیل به غزه شد.

او از کشورهای اسلامی خواست از همکاری اقتصادی با اسرائیل خودداری کنند.

بازگشایی گذرگاه رفح برای خروج اتباع خارجی و مجروحان از غزه

فرانس۲۴ گزارش داد اولین گروه از مجروحان غزه از طریق گذرگاه رفح وارد مصر شدند.

تعدادی از دارندگان گذرنامه‌های خارجی روز چهارشنبه برای خروج از نوار غزه به گذرگاه رفح رفتند. یک مقام مصری اعلام کرد ۵۰۰ دارنده گذرنامه خارجی در گذرگاه رفح از غزه وارد مصر خواهند شد.

ادامه درگیری‌ها و حملات اسرائیل به غزه و کرانه باختری

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت عملیات زمینی ارتش این کشور در نوار غزه با «دستاوردهای مهمی» همراه بوده است.

تایمز اسرائیل گزارش داد یک سرباز دیگر این کشور در درگیری‌ها در نوار غزه کشته شده است. به این ترتیب مجموع نظامیان کشته شده اسرائیل در جریان عملیات زمینی در غزه به ۱۳ نفر رسید.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل کشته شدن این سربازان را دردناک خواند و وعده داد اسرائیل در این جنگ پیروز خواهد شد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد در حمله شب گذشته به کرانه باختری رود اردن، ۴۶ فلسطینی از جمله ۳۰ عضو حماس را دستگیر کرده است.

ارتش اسرائیل همچنین گفت از زمان آغاز جنگ با حماس، ۱۱ هزار موضع متعلق به گروه‌های شبه‌نظامی در نوار غزه هدف قرار گرفته‌اند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هشدار داد بیمارستان‌ها در نوار غزه در «شرایط وحشتناکی» به کار خود ادامه می‌دهند.

با وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی در غزه، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد ۱۶ بیمارستان از مجموع ۳۵ بیمارستان غزه به دلیل بمباران و کمبود سوخت از کار افتاده است. ساعاتی بعد، مقام‌های غزه اعلام کردند برق بیمارستان اندونزی در شمال این باریکه نیز به طور کامل قطع شد و هشدار دادند که این امر می‌تواند به یک فاجعه واقعی منجر شود.

به گزارش الجزیره، درگیری‌های حماس و اسرائیل تاکنون منجر به کشته شدن بیش از هشت هزار و ۵۰۰ فلسطینی و هزار و ۴۰۰ اسرائیلی شده است.

 

واکنش‌های بین‌المللی به ادامه جنگ اسرائیل و حماس

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، ضمن اشاره به حمایت و همبستگی «تزلزل‌ناپذیر» با اسرائیل در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو بر اهمیت حفاظت از غیرنظامیان در نوار غزه و اطمینان از کمک‌های بشردوستانه تاکید کرد.

وزیر خارجه ژاپن نیز شرایط غزه را بسیار جدی خواند و بر ادامه تلاش‌ها برای حل وفصل بحران کنونی تاکید کرد.

نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده جایزه نوبل صلح، در نامه‌ای از زندان، خواستار پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس و برقراری فوری آتش‌بس شد.

اردن در اعتراض به ادامه حملات اسرائیل به غزه سفیرش را از این کشور فراخواند. امان همچنین اعلام کرد دیگر سفیر اسرائیل را در اردن نخواهد پذیرفت.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری پیشین ایران گفت: «شبح جنگ بیش از هر زمانی بر منطقه سایه افکنده است.»

او تاکید کرد: «روز‌ها و هفته‌ها و ماه‌های آینده برای ایران و کل منطقه بسیار سرنوشت‌ساز است و باید هوشیار باشیم تا سایه جنگ به‌طور کامل از کشور دور شود.»

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح و احیای طرح «دو دولت دو ملت» برای برقراری صلح پایدار در منطقه شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز ۱۰ آبان اعلام کرد تاکنون ۳۴ خبرنگار در جریان جنگ میان اسرائیل و حماس کشته شده‌اند.

این سازمان در ارتباط با «کشتن روزنامه‌نگاران به عنوان مصداق جنایت جنگی»، به دیوان بین‌المللی کیفری شکایت کرده است.

شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه با تلویزیون دولتی تی‌وی‌پی لهستان گفت ایرانیان دشمن اسرائیل نیستند و بارها در تظاهرات خود شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» سر داده‌اند. او این شعار را به معنی اعلام برائت مردم ایران از حماس و حزب‌الله دانست و تاکید کرد ایرانیان هیچ مشکلی با دولت‌های عرب منطقه ندارند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت ریاض به واشینگتن اطمینان داده همچنان به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو پس از پایان مناقشه اسرائیل و حماس علاقه‌مند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا