ایران

وزیر راه: خلبان تورکیش ایر برگشت غیرعادی انجام داده، نماینده این شرکت در ایران باید توضیح دهد

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران روز یکشنبه ۱۲ بهمن در مورد بصدا در آمدن آژیر خطر در تهران و تغییر مسیر هواپیمای تورکیش ایر به باکو گفت: «رفتار خلبان قابل قبول نیست.»

وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: «شرایط خاصی پیش نیامده اما سازمان هواپیمایی کشورمان باید نماینده تورکیش ایر در ایران را برای توضیح دعوت کند که با چه منطقی خلبان این رفتار را انجام داده است.»

محمد اسلامی مدعی شد: «تغییر مسیر این پرواز هیچ ارتباطی به صدای آژیر در تهران ندارد و علت شنیده شدن صدای آژیر اتصالی سیم‌ها بود.»

گفتنی است که شب جمعه ۱۰ بهمن‌ماه برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته، آژیر خطر در غرب تهران، جایی که تاسیسات عظیم موشکی سپاه پاسداران واقع شده به صدا درآمد و همه پروازها بر فراز پایتخت ایران به حالت تعلیق درآمد. هواپیمای مسافربری تورکیش ایرلاین که در آن زمان قرار بود در تهران به زمین بنشیند، مسیر خود را تغییر داده و در باکو به زمین نشست. همچنین گزارش شده است که اینترنت و سیستم جی‌پی‌اس در تهران از کار افتاده و همچنین در منطقه فرودگاه تهران قطعی برق رخ داده بود.

همچنین بخوانید: آژیر خطر در تهران و تغییر مسیر هواپیمای ترکیه به باکو (ویدیو)

گفته می شود آنچه اتفاق افتاده است ممکن است مربوط به عملیات اسرائیل برای بررسی سیستم دفاع هوایی ایران باشد. بدین ترتیب ابتدا حمله سایبری گسترده ای به سیستم انرژی ایران صورت گرفت و سپس هشدار هوایی اعلام شد. دو جنگنده اف ۳۵ اسرائیلی با استفاده از این شرایط وارد حریم هوایی ایران شدند اما هدف حمله نبوده، بلکه آزمایش سیستم پدافند هوایی بود.

گفته می شود قبل از این حادثه، جنگنده های اسرائیلی در نزدیکی اردن در حال پرواز بودند. خبرگزاری تسنیم نیز اعلام کرد آژیر خطر در تهران به دلیل خطر حمله جنگنده های اسرائیلی نبوده است.

همچنین بخوانید: خبرگزاری تسنیم: دلیل بصدا درآمدن آژیر خطر هواپیمای اف-۳۵ اسرائیل نیست

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا