ایران

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت: اعتصاب با قدرت ادامه دارد و گسترده‌‌تر می‌شود

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در بیانیه‌ای به اعتصابات جاری در «بیش از ۶۰ شرکت پیمانکاری و کارگاه» اشاره کرد و نوشت: «اعتصاب ما کارگران پروژه‌ای نفت با قدرت ادامه دارد و خوشبختانه هر روز بخش‌های بیشتری از همکاران به اعتصاب می‌پیوندند.»

این شورا با هشدار درباره «تفرقه‌افکنی‌‌ها» نوشت: «جریانات معلوم‌الحال همچون دفعات قبل با روش‌هایی عقب‌مانده و تبلیغات ارتجاعی عملا فضای اعتراض را مخدوش و باعث تفرقه در صفوف اعتراضاتی ما کارگران می‌شوند، که در برابر چنین تلاش هایی باید هوشیار بود.»

در این بیانیه که عصر دوشنبه منتشر شد، به نمونه‌هایی از این «دسیسه‌بازی‌ها» اشاره شده که در میان آنها می‌توان به تلاش‌ها برای دامن زدن به اختلافات قومیتی اشاره کرد.

«در جاهایی دیده می‌شود که صف اعتراض ما کارگران را به اسم بختیاری و بومی و غیره متفرق می‌کنند. این درحالی‌ست که همه ما کارگران از هر بخش کشور دردها و دشمنان مشترک داریم. همه ما به فقر و گرانی و بدتر شدن هر روز بیشتر شرایط کاری و معیشتی خود اعتراض داریم.»

این شورا همچنین به «جریاناتی به اسم کمپین» اشاره کرد که در تلاشند «اعتراضات و خشم ما را مهار کنند و از هم‌اکنون به کارفرمایان و دولت خاطر جمعی می‌دهند که بعد از این کارزار دیگر اعتصابات تابستانی که در سال‌های گذشته داشتیم، انجام نخواهد گرفت».

در این بیانیه آمده: «روشن است که پشت چنین گفته‌هایی زدوبندهایی با بالا نهفته است. ما قاطعانه اعلام می‌کنیم که ما برده نیستیم که کسی به عنوان صاحب ما از زبان ما سخن بگوید.»

این شورا برخورد تهدیدآمیز با کارگرانی که هنوز وارد اعتصاب نشده‌اند، از جمله از طریق انتشار تصاویر آنان و خانواده‌هایشان در فضای اجتماعی، را نیز محکوم کرد و آن را «خط قرمز» برشمرد، با این توضیح که: «این رفتار هیچ‌گونه تفاوتی با رفتار پیمانکاران و سرکوبگران ندارد.»

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت تردید به اعتصاب در میان برخی از کارگران به دلیل فشار اقتصادی را «قابل فهم» توصیف کرد و افزود :«راهکار ما جلو بردن قدرت‌مند اعتصاب و تحمیل عقب‌نشینی‌‌ به کارفرمایان برای از بین بردن این تردید‌هاست.»

این بیانیه از کارگران خواست در مقابله با تلاش حکومت برای ایجاد تفرقه میان آنان به دو اقدام «اعتصاب و تجمع» بپردازند تا به خواسته‌هایشان برسند. از جمله مطالباتی که در این بیانیه ذکر شده می‌توان به افزایش ۷۹ درصدی دستمزد، ۲۱ روز کار، ۱۰ روز استراحت و همچنین آزادی از سیطره پیمانکاران و «قوانین برده‌وار» حاکم در مناطق ویژه اقتصادی اشاره کرد.

گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، حاکی از آن است که اعتصاب‌های اعتراضی کارگران بخش‌های مختلف به ویژه صنعت نفت، گاز و فولاد در نقاط مختلف ایران در روز دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ ماه همچنان ادامه یافت و وارد سومین روز خود شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا