جهان

30 اوت؛ روزی که بزرگترین حماسه قهرمانانه تاریخ به فرماندهی آتاتورک نوشته شد

با پیروزی قاطع نیروهای تحت فرمان آتاتورک در 30 اوت 1922 بر نیروهای اشغالگر یونانی، صفحه نوینی در روند جنگ استقلال و تاریخ ترکیه آغاز شد.

با پیروزی قاطع نیروهای تورک تحت فرمان مصطفی کمال آتاتورک در 30 اوت 1922 بر نیروهای اشغالگر یونانی، صفحه نوینی در روند جنگ استقلال و تاریخ نوین ترکیه آغاز شد.

ارتش ترکیه در 26 اوت 1922 یورش بزرگی را برای بیرون راندن آخرین بقایای نیروهای یونانی که با استفاده از خلاء به وجود آمده پس از شکست امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول و کمک و حمایت نیروهای متفقین بخش‌هایی از آناتولی را اشغال کرده بود، آغاز کرد.

این نبرد گسترده در 30 اوت 1922 با پیروزی قاطع نیروهای تورک و عقب نشینی نظامیان یونان به پایان رسید و پس از آن همه ساله با نام روز پیروزی در ترکیه گرامی داشته می‌شود.

مصطفی کمال آتاتورک فرمانده کل ارتش با پیروزی در این جنگ سرنوشت ساز، فرمان حرکت نیروهای نظامی تورک به سمت سواحل مدیترانه را صادر کرد.

با امضای توافق متارکه موندروس در سال 1918 نیروهای متفقین به بهانه‌های مختلف بخش‌های بزرگی از آناتولی را طی سال 1919 اشغال کردند. از سوی دیگر شمار نیروهای نظامی امپراتوری عثمانی نیز بر اساس مفاد این توافق بسیار کاهش یافته بود.

طی این دوره ناوگان دریایی و کشتی‌های جنگی نیروهای متفقین وارد استانبول شده بودند. از سوی دیگر فرانسه استان آدانا، انگلستان اورفا، ماراش و سامسون و ایتالیا نیز آنتالیا و بخش‌هایی از جنوب غرب آناتولی را اشغال کرده بود.

در ادامه اشغال آناتولی توسط نیروهای پیروز جنگ جهانی اول، نیروهای نظامی یونان در 15 می 1919 با چرغ سبز متفقین وارد ازمیر شدند. با ادامه این روند، جنبش قوای ملی توسط تورک‌ها آغاز شد.

با افتتاح مجلس کبیر ملت ترکیه در سال 1920 فشار نیروهای اشغالگر بر آتاتورک و یارانش بیش از پیش افزایش یافت.

بدین ترتیب جنگ استقلال به فرماندهی آتاترک و مردم آناتولی آغاز شد و در سال 1921 این نیروهای موفق شدند پیشروی نیروهای یونانی به سمت آنکارا را متوقف کنند. پس از یک سال آمادگی و تامین تجهیزات لازم نیز یورش بزرگ قوای ملی تورک در 26 اوت 1922 آغاز شد و ارتش ترکیه در 30 اوت شکست سنگینی بر ارتش یونان وارد ساخت.

نیروهای یونانی با شکست در این نبرد به سمت غرب عقب نشینی کردند. ارتش ترکیه بالاخره در نهم سپتامبر همان سال وارد ازمیر شد و تمامی نیروهای اشغالگر مجبور به خروج از آناتولی شدند.

همه ساله روز 30 اوت به عنوان روز پیروزی در ترکیه گرامی داشته می‌شود و سراسر کشور در این روز تعطیل رسمی است.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا