خاورمیانه

نابودی سه قایق حوثی‌ها؛ آمریکا می‌گوید به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیست

کاخ سفید روز یکشنبه پس از آن‌که بالگردهای ارتش آمریکا سه فروند قایق حوثی‌ها در دریای سرخ را غرق کردند، تاکید کرد که واشینگتن به دنبال گسترش جنگ در خاورمیانه نیست.

بالگردهای آمریکایی در واکنش به درخواست کشتی دانمارکی «مرسک-هانگژو» که به محاصره حوثی‌ها درآمده بود، قایق‌های این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران را غرق کردند.

ایالات متحده تاکنون از حمله مستقیم به حوثی‌هایی که از آغاز جنگ کنونی غزه بارها کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را هدف قرار داده‌اند خودداری کرده بود و این اولین بار بود که ارتش آمریکا شماری از حوثی‌ها را از پای درمی‌آورد.

در این حال سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده همچنان به اقدامات دفاعی خود ادامه خواهد داد.

ناوشکن آمریکایی گرِیولی، دارای موشک‌های هدایت‌شونده. این ناو در عملیات روز یک‌شنبه در دریای سرخ شرکت داشت

در واکنش به پیام کمک یک کشتی، ارتش آمریکا سه قایق حوثی‌ها را غرق کرد

جان کربی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت: « ما به دنبال گسترش جنگ در منطقه یا جنگ با حوثی‌ها نیستیم. بهترین نتیجه این رخداد نیز این خواهد بود که حوثی‌ها حملاتشان را متوقف کنند، همانطور که بارها و بارها تصریح کرده‌ایم.»

بر اساس اطلاعیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، چهار قایق کوچک متعلق به حوثی‌ها، روز شنبه با سلاح‌های سبک به کشتی «مرسک – هانگژو» هجوم بردند و سعی کردند آن را تصرف شوند.

این اطلاعیه می‌گوید که بالگردهای تهاجمی آمریکایی برای کمک به کشتی «مرسک – هانگژو» از ناوهای آیزنهاور و گرِیولی به پرواز درآمده و در پاسخ به شلیک از سمت قایق‌های حوثی‌ها، سه قایق را غرق کرده و یک قایق نیز صحنه درگیری را ترک کرد.

سنتکام همچنین گفته است که این بیست و سومین حمله حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ از ۲۷ مهرماه تاکنون است.

حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که در حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ با اسرائیل کشتی‌هایی را که به نحوی با اسرائیل مرتبط باشند، مورد هدف قرار می‌دهد. حملات حوثی‌ها طی این مدت به اختلال در کشتی‌رانی تجاری از مسیر دریای سرخ انجامیده. اما ایالات متحده اخیرا با تشکیل یک گروه ضربت دریایی بین‌المللی تلاش کرده تا امنیت کشتی‌رانی در منطقه را دوباره برقرار سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا