جهان

شورای امنیت ملی کاخ سفید: به کمک به تایوان برای حفظ قابلیت دفاعی‌اش ادامه می‌دهیم

شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای از «فعالیت نظامی تحریک‌آمیز» چین در نزدیکی تایوان ابراز نگرانی کرد و گفت: «به کمک به تایوان برای حفظ قابلیت دفاع کافی از خود ادامه خواهیم داد.»

روز دوشنبه دولت تایوان از ورود ۷۱ فروند هواپیمای نیروی هوایی چین، از جمله جت‌های جنگنده وهواپیماهای بدون سرنشین، به مرزهای پدافند هوایی خود خبر داد.

وزارت دفاع تایوان در گزارشی اعلام کرد از میان این هواپیماها، 43 فروند از خط میانی تنگه تایوان، که یک حائل غیررسمی بین دو طرف است، عبور کردند.

ورود هواپیماها منجر به انتشار بیانیه‌ای از سوی واشینگتن شد که این اقدام چین را «بی‌ثبات کننده» توصیف کرد و افزود می‌تواند خطر محاسبه اشتباه را به همراه داشته باشد.

بر اساس اصل سیاست چین واحد که آمریکا به آن اعلام پایبندی کرده، واشینگتن به جای تایپه، پکن را به رسمیت می‌شناسد، اما در عین حال بر اساس قانون ایالات‌ متحده، خود را موظف به ارائه حمایت دفاعی از تایوان می‌داند.

خبرگزاری مرکزی رسمی تایوان گفت این بزرگترین تهاجم نیروی هوایی چین تا به امروز بوده است و اضافه کرد هیچ احساس خطری در میان مردم این جزیره وجود ندارد، چرا که که شاهد افزایش مداوم فشار از سوی چین در سال‌های اخیر بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا