ایران

سهم هنگفت دو نهاد پانفارسیستی تحت ریاست غلامعلی حداد عادل از بودجه عمومی کشور

بر اساس گزارش پایگاه داده‌های باز ایران، اعتبارات دو نهاد پانفارسیستی تحت ریاست غلامعلی حداد عادل با نام های «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» و «بنیاد سعدی» از بودجه بیشتر دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی و تخصصی کشور هم بیشتر است.

این گزارش روز ۱۹ اسفند منتشر شده است. حداد عادل در حال حاضر ریاست دو نهاد «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» و «بنیاد سعدی» را بر عهده دارد. بنا بر این گزارش از سال ۱۳۹۱ تاکنون نزدیک به ۵۳۰ میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه به این دو نهاد فاشیستی اختصاص یافته که با احتساب تورم، معادل ۱۷۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ محسوب می شود.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی مطابق اساسنامه خود «عالی‌ترین مرجع سیاست‌گذاری و رسیدگی به مسائل زبان و ادب فارسی» است و بنیاد سعدی نیز متولی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با زبان فارسی در خارج از کشور است.

حکومتی فاشیستی و تورک ستیز ایران در حالی سالانه میلیاردها تومان از جیب مردم به نهادهای پانفارسیستی کمک می کند که در ایران ۴۰ میلیون شهروند تورک از حق آموزش به زبان مادری، حق داشتن تلویزیون سراسری به زبان تورکی، حق داشتن روزنامه تورکی سراسری و بسیاری از حقوق اولیه خود محروم اند. در حالی که طبق اصل ۱۵ قانون اساسی ایران، استفاده از زبان‌های غیرفارسی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا