جهانخاورمیانه

کاخ سفید گزارش توافق کلی آمریکا و عربستان درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد کرد

در پی گزارش وال‌استریت ژورنال درباره توافق مقام‌های آمریکا و عربستان سعودی درباره کلیات عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل، کاخ سفید وجود چنین توافقی را رد کرد و گفت در این زمینه بحث‌ و بررسی‌های بیشتری باید انجام شود.

وال‌استریت ژورنال چهارشنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان ذکر نشده گزارش داد که واشینگتن و ریاض درباره کلیات عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل توافق کرده‌اند و امیدوارند که بتوانند درباره جزئیات نیز توافق کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، درباره پیشرفت‌ها در حوزه توافق احتمالی عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی گفت که هنوز هیچ توافقی وجود ندارد و «بحث‌های زیادی وجود دارد که در این زمینه باید اتفاق بیفتد.»

کربی در عین حال بر تعهد دولت بایدن به ادامه گفت‌وگوها برای پیشبرد چنین توافقی تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گزارش وال‌استریت ژورنال را بزرگ‌نمایی واقعیت‌های کنونی خواند.

طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند اسرائیل حاضر است برای عادی‌سازی روابط خود با عربستان سعودی درباره مواردی سازش کند و چنین توافقی ممکن است بین ۹ تا ۱۲ ماه نهایی شود.

این گزارش در عین حال خاطرنشان کرد که محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برای چنین توافقی عجله ندارد.

وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد ریاض خواستار سازش‌های چشمگیر اسرائیل درباره فلسطین شده، اما به جزییات خاصی اشاره نکرد.

طبق این گزارش، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، دو هفته پیش با هدف تسریع روند عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان، با محمد بن سلمان دیدار کرد.

مقام‌های آمریکایی آگاه از روند این مذاکرات به وال‌استریت ژورنال گفتند بن سلمان درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل نظر مساعدی دارد اما به مشاورانش گفته آماده روابط کامل دیپلماتیک نیست، زیرا اسرائیل با تشکیل یک کشور فلسطینی مخالف است.

طبق این گزارش، مقام‌های عربستانی از عدم تمایل مقام‌های فلسطینی برای سازش با اسرائیل ناراضی هستند و در عین حال علاقمندند در واکنش به انتقادهای ایران و ترکیه که ریاض را به رها کردن فلسطینیان متهم کرده‌اند، از اسرائیل امتیازهای گسترده‌ای برای فلسطین بگیرد.

با این حال، وال‌‌ استریت ژورنال گزارش داد که نتانیاهو تاکید کرده تنها حاضر است در سطحی محدود با فلسطینی‌ها سازش کند که همین هم با انتقاد شرکایش در ائتلاف حاکم همراه خواهد شد.

این در حالی است که در اسفند ماه گذشته، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود در حالی که به نظر می‌رسد با توجه به نقش کلیدی عربستان سعودی در کشورهای اسلامی، مساله حقوق فلسطینیان یکی از موانع اصلی عادی‌سازی روابط ریاض با اورشلیم باشد، اختلافات بر سر حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای غیرنظامی ریاض از بزرگ‌ترین موانع این روند است.

گزارش قبلی وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشته بود که مقامات سعودی در مذاکرات با آمریکا و اسرائیل امتیازات چشمگیری را در ارتباط با مساله فلسطین مطالبه نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا