آذربایجانایران

گزارشی از سه شنبه اعتراضی در شهرهای آذربایجان؛ نه مجلس نه دولت، نیستند به فکر ملت

جمعی از بازنشستگان استانهای آذربایجان در شهرهای تبریز،اردبیل و زنجان در تجمعات اعتراضی خواستار رسیدگی دولت و مسئولان به مطالبات قانونی خود شدند.

روز سه شنبه ۱۴آذرماه ۱۴۰۲جمعی از بازنشستگان کشوری و تشکل‌های صنفی آذربایجانی در اعتراض به عدم تحقق وعده های دولت در رابطه با مطالبات و خواستهای قانونی شان با سردادن شعارها و نمایش پلاکاردهایی مقابل صندوق بازنشستگی کشوری استان اردبیل تجمع نمودند.

« نه مجلس نه دولت،نیستند به فکر ملت_همسان سازی کامل، حق مسلم  ماست_اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی_معلم زندانی، آزاد باید گردد_ معلم میمیرد،ذلت نمی پذیرد_بازنشسته بیدار است، از تبعیض بیزار است_حقوق بازنشسته پرداخت باید گردد»از جمله شعارهای سرداده شده و متون نقش بسته بر پلاکارهای اعتراضی به نمایش در آمده توسط بازنشستگان بود.

از اهم مطالبات قانونی بازنشستگان کشوری و لشکری به خصوص بازنشستگان آموزش و پرورش که به گفته‌ی فعالین صنفی سالیان سال دولت ها از اجرای آن شانه خالی کرده اند میتوان به :

«همسان سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰درصد حقوق شاغلین هم‌تراز به استناد ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه طبق دستورالعمل اجرایی مهرماه سال ۱۳۹۹ هیئت‌دولت» ،  «تنظیم ماده ی الحاقی در برنامه هفتم توسعه در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان» ، «اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ مخصوصا ماده ۶۴ در مورد افزایش حقوق بازنشستگان » ، «اصلاح ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد افزایش امتیاز عیدی مصوب سال ۱۲۸۶» ، «اجرای ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد بیمه ی کارآمد و مناسب» ، «اجرای ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و افزایش حقوق برابر با نرخ تورم» ،«اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و فراهم نمودن وسایل آموزش و پرورش رایگان»و… اشاره نمود.

همزمان با تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری در اردبیل،بازنشستگان مخابرات در تبریز و زنجان در اعتراض به عدم اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی،  مقابل ساختمان مرکزی مخابرات استان های آذربایجان شرقی و زنجان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

طبق مصوبه اسفند ۸۵ و آیین نامه سال ۸۹، کارکنان شرکت مخابرات بایستی مشمول اجرای اصل ۳۱ قانون اساسی می‌شدند که مطابق با این اصل کارکنان بایستی زیرمجموعه وزارت کار قرار گیرند؛ اما این قانون برای کارکنان اجرا نمی‌شود و کارکنان این شرکت معتقدند که هیچ نوع نظارتی از سوی دولت و هیئت وزیران بر اجرای آیین نامه و مصوبات در رابطه با حقوق و مزایا، بیمه،رفاه و بازنشستگی آنان اعمال نمی‌گردد و کارکنان این شرکت به حال خود رها شده اند.

علاوه بر تجمعات اعتراضی بازنشستگان در شهرهای تبریز،اردبیل وزنجان دیروز شهر مراغه نیز شاهد اعتراض کارکنان شهرداری بود

کارکنان شهرداری مراغه، ساعت ۱۲ ظهر دیروز با حضور در شورای شهر، درب آن را قفل و زنجیر کردند.

کارکنان شهرداری پس از قفل درب شورا با تجمع اعتراضی  در سالن اجتماعات شهرداری، خواستار رسیدگی مسئولان شهرستان و استان به مطالبات خود شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا