ایرانسلامتی و زندگی

از فردا در ایران مساجد ۱۳۲ شهرستان و از ۲۰ اردیبهشت مدارس مناطق کم خطر باز می‌شود

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت از فردا مساجد ۱۳۲ شهرستان و از ۲۰ اردیبهشت مدارس مناطق کم خطر باز می‌شود.

رئیس‌جمهور ایران از بازگشایی مساجد در ۱۳۲ شهرستان از تاریخ ۱۵ اردیبهشت خبر داد و گفت در این شهرستان‌ها «نماز جمعه نیز برپا خواهد شد».

حسن روحانی،  امروز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت «طبق گزارش ها مردم بطور میانگین ۸۳ درصد نکات بهداشتی را مراعات کرده اند» و «۱۳۲ شهرستان که وضعیتشان سفید است از فردا مساجدشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز می‌شود و نمازجمعه نیز برپا خواهد شد.»

این در حالی است که پیش از این مقامات وزارت بهداشت ایران از نبود مناطق سفید در ایران خبر داده بودند. کیانوش جهانپور گفته بود: «هیچ استانی در وضعیت سفید از نظر ابتلا به کرونا نیست.»

حسن روحانی پیش از این گفته بود تصمیم دولت مبنی بر تاریخ بررسی بازگشایی اماکن مذهبی پایان اردیبهشت باشد اما به درخواست علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، دولت نیز تصمیم خود را عوض کرده و این تاریخ را جلو کشیده است.

رئیس‌جمهور ایران مشخص نکرد که آیا در این خصوص از نظر کارشناسان همه‌گیری و پزشکان نیز استفاده شده است یا نه.

آقای روحانی همچنین از بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: «در جلسه پیشنهاد داده شد که مدارس مناطقی که در مناطق کم‌خطر هستند از ۲۰ اردیبهشت بازگشایی شده و یک ماه آموزش ادامه یابد و بعد امتحانات برگزار شود ولی من در این‌باره نگران بودم و زمان آن را به تاریخ ۲۷ اردیبهشت انداختیم و گفتیم تا آن زمان مطالعات و بررسی‌ها صورت بگیرد و تا آن زمان تصمیم‌گیری خواهد شد.»

بازگشایی کسب و کارها و ادارات در ایران از ابتدای اردیبهشت و رفع محدودیت‌های ترددی بین استان‌ها یکی از مسائلی است که صاحبنظران و کارشناسان آن را عامل احتمال شیوع مجدد کرونا و ایجاد موج دوم می‌دانند.

مسئولان بهداشتی و اداری در برخی استانهای ایران به خصوص مناطقی که پذیرای گردشگر هستند نیز در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که ممکن است رفع محدودیت‌ها و بازگشایی‌ها موجب بروز موج دوم شیوع کرونا در ایران شود.

دکتر علی احسان‌پور ۱۲ اردیبهشت‌ در خصوص افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در الاهواز (خوزستان) گفت: با توجه به پیش‌بینی انفجار بیماری در روزهای آتی در صورت تداوم وضع فعلی که در جامعه شاهد آن هستیم، احتمال اعمال ضوابط سختگیرانه و جدی‌تری در سطح این خطه مطرح است.

همچنین سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی دیروز ۱۳ اردیبهشت اعلام کرده است که آمار مبتلایان به کرونا در چند روز اخیر در این استان «افزایش چشمگیر» داشته است.

در اردبیل نیز استاندار این استان گفته است که وضعیت این استان از سفید به «وضعیت زرد و در برخی نقاط به قرمز رسیده‌» است.

از سوی دیگر دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر نیز امرو از نگرانی‌ها در مورد افزایش شدید این بیماری در استان خبر داد و گفت دلیل این افزایش دید و باز دید‌ها و ترددهای بین شهری است.

همچنین برخی کارشناسان و اپیدمیولوژیست ها معتقد هستند موج دوم شیوع بیماری رخ خواهد داد ولی زمان و بزرگی آن به درستی قابل تعیین نیست، زیرا موضوع داینامیک تحت تأثیر عوامل مختلف است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا