ایرانخاورمیانه

«ارسال ۱۷ میلیون» بشکه نفت ایران به سوریه در شش ماه گذشته

روزنامه هاآرتص با استناد به آمارهای شرکت‌های کشتی‌رانی گزارش داده است که ایران طی شش ماه گذشته ۱۷ میلیون بشکه نفت از طریق «تانکرهای ارواح» به سوریه ارسال کرده است.

این رسانه اسرائیلی روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت با استناد به آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، از جمله تانکر ترکرز، گزارش داده است ۱۷ تا ۲۰ محموله نفت ایران به حجم ۱۶.۴ تا ۱۷.۱ میلیون بشکه و ارزش یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار از نوامبر پارسال تا پایان آوریل امسال توسط نفتکش‌های عمدتا ایرانی به بندر بانیاس سوریه منتقل شده است.

این گزارش با ارائه نام کشتی‌ها و حجم محموله آنها، به حملات گاه و بیگاه به نفتکش‌های ایرانی در سواحل سوریه که به اسرائیل منتسب شده، اشاره کرده است.

ارسال پنهانی محموله‌های نفتی ایران به بازارهای بین‌المللی از جمله سوریه از طریق خاموش کردن سیستم ارسال سیگنال کشتی‌ها برای رد گم کردن انجام می‌شود؛ موضوعی که در رسانه‌ها به «کشتی‌های ارواح» مشهور شده است.

بر اساس آمارهایی که شرکت اطلاعات انرژی کپلر در اختیار رادیو فردا قرار داده، ایران در فاصله ماه‌های نوامبر ۲۰۲۲ تا مارس امسال روزانه ۷۴ هزار بشکه نفت تحویل سوریه داده است.

آمارهای بخش ردیابی نفتکش‌ها در سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای اما آمارهای آوریل را نیز منتشر کرده و می‌گوید متوسط صادرات روزانه نفت ایران به سوریه از نوامبر پارسال تا آوریل امسال نزدیک ۹۰ هزار بشکه در روز بوده که به معنی صادرات مجموعا بیش از ۱۶ میلیون بشکه نفت در شش ماه گذشته است.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا