جهان

برلین درباره «جاسوسی» روسیه و ادعای نقش افسران آلمانی در تخریب پل کریمه تحقیق می‌کند

به‌دنبال افشای فایلی صوتی در شبکه‌های اجتماعی روسی، وزارت دفاع آلمان، شنبه 12 اسفند اعلام کرد درباره این ادعا که فایل سری مربوط به ویدیو کنفرانس آنلاین افسران نظامی آلمانی درباره جنگ اوکراین احتمالا هدف شنود قرار گرفته است، تحقیق می‌کند.

مارگاریتا سیمونیان، رئیس شبکه دولتی روسیه «RT»، روز جمعه یک فایل صوتی 38 دقیقه‌ای از «یک افسر آلمانی در حال گفت‌وگو با دیگران در مورد عملیات حمله به شبه‌جزیره کریمه» را منتشر کرد.

آلمان در حال تحقیق

سخنگوی وزارت دفاع آلمان به خبرگزاری «فرانسه» گفت: «اداره ضدجاسوسی ارتش تمام تدابیر مورد لزوم را در این خصوص اتخاذ کرده است. ما در مورد این‌که آیا ارتباطات در بخش نیروی هوایی هدف شنود قرار گرفته است یا خیر، در حال بررسی هستیم و در مورد محتوای ارتباطی که هدف شنود [احتمالی] قرار گرفته نمی‌توان اظهارنظر کرد

گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که رسانه‌های اجتماعی روسی نسخه‌ای از فایلی صوتی مکالمات شنود شده افسران ارتش آلمان را منتشر کرده بودند.

قابلیت‌های موشکی «تاوروس»

بنا بر گزارش‌ها محتوای این فایل صوتی که صدای چهار افسر ارتش آلمان در آن شنیده می‌شود، بحث‌هایی درباره قابلیت‌های موشک تاوروس، چالش‌هایی که آلمان در صورت ارسال آن به اوکراین با آنها مواجه خواهد شد و همچنین تأثیر استفاده از این موشک بر روند عملیات جنگی را شامل می‌شود.

موضوعات دیگری که ظاهراً بر اساس محتوای این فایل مورد بحث قرار گرفته است، شامل هدایت موشک‌ها به اهدافی مانند پل اصلی ارتباطی با شبه‌جزیره کریمه است.

فایل صوتی اصلی

گفتنی است این فایل صوتی مورد ادعای روسیه در اینترنت در حال پخش است. به گفته کارشناسانی که مجله آلمانی «دیر اشپیگل» با آن‌ها در این‌باره مشورت کرده است، آنها معتقدند که این فایل صوتی ضبط شده اصلی دارد.

در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره از آلمان «توضیحات» خواست. ماریا زاخارووا، همچنین گفت که «هر گونه تلاش برای اجتناب از پاسخ به این سوالات به عنوان پذیرش» آنچه در فایل بیان شده تلقی خواهد شد.

نگرانی‌های آلمان

این حادثه فرضی واکنش‌ها و نگرانی‌های سیاستمداران آلمانی را برانگیخته است.

کییف مدت‌هاست که از برلین می‌خواهد موشک‌های تاوروس که می‌توانند به اهدافی در فاصله 500 کیلومتری (حدود 300 مایل) برسند، را به اوکراین ارسال کند.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان تاکنون از ارسال این موشک‌ها به اوکراین خودداری کرده است، چرا که او نگران این است که این مساله به تشدید درگیری‌ها منجر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا