جهان

مسکو معاون پیشین بانک مرکزی روسیه را «تحت تعقیب» اعلام کرد

رسانه‌های دولتی روسیه گزارش داده‌اند که وزارت کشور روسیه نام سرگئی الکساشنکو، معاون سابق بانک مرکزی و جانشین پیشین وزیر اقتصاد این کشور را در فهرست افراد تحت تعقیب خود قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری دولتی تاس روسیه، نام این مقام سابق به فهرست افراد تحت تعقیب با «اتهام جنایی نامشخص» افزوده شده است، اما خود او به خبرگزاری رویترز گفته که وضعیتش در بانک اطلاعاتی وزارت کشور در پنج سال اخیر تغییر نکرده است.

آقای الکساشنکو که از منتقدان حمله نظامی روسیه به اوکراین است، ‌بعد از اختلاف نظر با دولت ولادیمیر پوتین،‌ در تبعید خودخواسته در آمریکا زندگی می‌کند و پیش از این مسکو او را «عامل بیگانه» اعلام کرده بود.

واسیلی پیسکاروف، نماینده مجلس روسیه، هفته گذشته ادعا کرد که سرگئی الکساشنکو در کنار سرگئی گوریِف، استاد اقتصاد در دانشگاه «ساینس پو» فرانسه، در طرح‌ریزی تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه از طریق همکاری با یک گروه کاری بین‌المللی در دانشگاه استنفورد برای وضع این تحریم‌ها نقش داشته‌اند.

این نماینده دومای روسیه آنها را به «خیانت به ملت» متهم کرده بود.

از شروع تهاجم نظامی به اوکراین، دولت آمریکا هزاران تحریم علیه مقامات و الیگارش‌های روس و موسسات مالی، بانک و صنعتی آن کشور وضع کرده است.

مهمترین تحریم‌های واشنگتن و متحدان غربی آن علیه روسیه مسدود کردن صدها میلیارد دلار از دارائی بانک مرکزی آن کشور در بانک‌های خارجی، اعمال محدودیت شدید بر دسترسی بانک‌های روسی به سامانه بین‌المللی نقل و انتقال پول (سوئیفت) و تعیین سقف ۶۰ دلار در هر بشکه برای خرید نفت روسیه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا