آذربایجاناقتصاد

درآمد نفتی جمهوری آذربایجان در خزر ۱۵۵ میلیارد دلار اعلام شد

«اسرافیل محمد اف» روز چهارشنبه طی سخنانی در نشست مربوط به اجرای پروژه های نفت و گاز جمهوری آذربایجان، مجموع درآمد این کشور در اجرای پروژه های نفتی و گازی در دریای خزر را ۱۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

“اسرافیل محمد اف ” روز چهارشنبه طی سخنانی در نشست مربوط به اجرای پروژه های نفت و گاز جمهوری آذربایجان برگزار شد در دفتر حزب حاکم ” آذربایجان نوین ” افزود: ۱۴۸میلیارد و ۳۰۰  میلیون دلار از این  مبلغ درآمدهای حاصل از توسعه میادین  نفتی و گازی در دریای خزر می باشد .

 

جمهوری آذربایجان در حال حاضر در همکاری با شرکت های نفتی خارجی و به پیمانکاری شرکت بریتیش پترولیوم سه میدان  نفتی بزرگ ”  آذری –  چراغ – گونشلی ” و نیز میدان گازی ” شاه دنیز ” را در دریای خزر توسعه می دهد .

قرار داد توسعه میادین نفتی ‘آذری، چراغ و گونشلی در سال ۱۹۹۴میلادی میان جمهوری آذربایجان و شرکت های نفتی خارجی به مدت ۲۵ سال امضا و این قرارداد دو سال پیش  به مدت ۳۲ سال دیگر یعتی تا سال ۲۰۵۰ میلادی تمدید شد.

جمهوری آذربایجان تا به حال از توسعه  این میادین ۴۹۲ میلیون تن  نفت استخراج کرده است و ذخایر باقی مانده این میادین نفتی ۵۰۰ میلیون تن برآورد می شود.

مجموع حجم  استخراج  گاز طبیعی جمهوری آذربایجان از میدان “شاه دنیز ” ۹۸.۷ میلیارد متر مکعب بوده است که سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب به گرجستان و ۶ میلیارد متر مکعب نیز به ترکیه صادر می شود .

جمهوری آذربایجان برنامه ریزی کرده است از سال ۲۰۲۰ میلادی سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی میدان ” شاه دنیز را به اروپا صادر کند .

” خوشبخت  یوسف زاده “معاون اول شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی در این نشست،  مجموع صادرات نفت استخراج شده از ” آذری – چراغ – گونشلی ” و دیگر میادین نفتی این کشور در دریای خزر را ۵۵۴ میلیون تن اعلام کرد و گفت : نزدیک به ۴۰۰ میلیون تن از نفت جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله باکو –  تفلیس –  جیهان به بازارهای جهانی صادر شده است .

وی مجموع ذخایر نفتی تایید شده جمهوری آذربایجان در دریای خزر و منابع خشکی این کشور را ۴ میلیارد تن و گاز طبیعی را ۲.۶ تریلیون متر مکعب اعلام کرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا