سیاست

سخنرانی آقای صالح کامرانی دبیرکل حزب مرکزی آذربایجان در کنفرانس بروکسل که به دعوت «حرکت انضال عربی احواز» در حال برگزاری است

این کنفراس در تاریخ ۳۰نوامبر و یک دسامبر «طی امروز و فردا» در بروکسل پایتخت بلژیک با میزبانی «حزب انضال عربی» احواز برگزار می شود که نمایندگانی از آذربایجان و بلوچستان شرکت کرده اند. نماینده آذربایجان؛ «حزب مرکزی آذربایجان» است و نماینده بلوچستان؛ «حزب مردم بلوچستان» می باشد. هدف از برگزاری کنفرانس ائتلاف ملت ها جهت برقراری برابری ،آزادی و دموکراسی در ایران پسا جمهوری اسلامی می باشد.

لازم به ذکر است که این کنفراس در تاریخ ۳۰نوامبر و یک دسامبر «طی امروز و فردا» در بروکسل پایتخت بلژیک با میزبانی «حزب انضال عربی» احواز برگزار می شود که نمایندگانی از آذربایجان و بلوچستان شرکت کرده اند. نماینده آذربایجان؛ «حزب مرکزی آذربایجان» است و نماینده بلوچستان؛ حزب مردم بلوچستان می باشد. هدف از برگزاری کنفرانس ائتلاف ملت ها جهت برقراری برابری ،آزادی و دموکراسی در ایران پسا جمهوری اسلامی می باشد.

متن سخنرانی آقای صالح کامرانی دبیرکل حزب مرکزی آذربایجان:

خانم ها و آقایان، عالیجنابان

باعث افتخار است که در این نشست مشارکت داشته باشم و به عنوان رهبر “حزب مرکزی آذربایجان” خرسندم مواضع حزب در در خصوص آینده آذربایجان جنوبی، ملیت های دیگر و ایران با شما به اشتراک بگذارم.

مایلم با تاکید بر این حقیقت بنیادین شروع کنم که آذربایجان جنوبی همواره کانون جنبش های مدنی و دموکراسی خواهی و همچنین تحولات سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی در داخل مرزهای ایران و فراتر از آن بوده و خواهد بود.

آذربایجان جنوبی و بویژه پایتخت واقعی آن، تبریز، همواره مرکز نشریات و رسانه ها، نوآوری ها، صنعتی شدن و جنبش های دموکراسی خواهی بوده است. بنابراین، آذربایجان می تواند در متحد کردن همه نیروهای حقیقی اپوزیسیون بر ضد رژیم کنونی ایران نقش راهبری ایفا کند.

با وجود اینکه فهرست طولانی از احزاب سیاسی و جبهه بندی های اپوزیسیون و نیروهایی وجود دارد که ادعا می کنند می توانند گزینه ها و آلترناتیوهای مناسبی برای آینده ایران پس از فروپاشی رژیم در تهران باشند، این آذربایجان و ملیت های دیگر هستند که آلترناتیوهای واقعی برای آینده ای روشن در ایران ارایه می دهند و نه آلترناتیوهای طرفدار حفظ وضع موجود که توسط سلطنت طلب ها و سازمان مجاهدین خلق مطرح می شوند و با تغییرات اساسی و گذار ایران به یک دموکراسی چند ملیتی و چند فرهنگی مخالفت می کنند.

مایه تاسف است که نیروهای فرسوده طرفدار حفظ وضع موجود از گذار ایران به یک دموکراسی تمرکززدا مخالفت می کنند. در واقع، آنها راه حل ارائه نمی دهند، بلکه بیشتر بخشی از مساله ملیت ها و مشکل نژادپرستی و سیستم آپارتاید در ایران هستند.

حزب مرکزی آذربایجان علاقمند است با همه نیروهای دموکراتیک و صلح طلب در آذربایجان جنوبی و ایران وارد تعامل و همکاری شود و حزب ما به روی همه کسانی که اصول ما را می پذیرند و مایل به همکاری با ما هستند باز است. باور قوی به حق تعیین سرنوشت، آزادی، برابری، صلح و عدالت از جمله اصول محوری ما هستند.

از آنجایی که هیچ ملیتی از جمله ملت فارس در ایران دارای اکثریت مطلق نبوده و ترک های آذربایجانی اکثریت نسبی ایران را تشکیل می دهند، آلترناتیوهای طرفدار وضع موجود و تمرکزگرا عملا غیرواقع بینانه بوده و هیچ راه حل دایمی برای آینده ایران و مساله ملیت ها ایجاد نخواهد کرد.

بنابراین، حمایت از درخواست آذربایجانی ها برای حق تعیین سرنوشت برای همه ملیت ها، تمرکززدایی و دموکراتیزاسیون در ایران حیاتی و ضروری می باشد. ما در حزب مرکزی آذربایجان، معتقدیم آذربایجان در یک موقعیت ویژه و منحصر به فردی برای متحد کردن همه ملیت ها در ایران برای حرکت در جهت گذار به سمت دموکراسی قرار دارد.

آذربایجان جنوبی در ایران معاصر از جنبش مشروطه در سال 1905 گرفته تا قیام سراسری اخیر – که جرقه آن با افزایش قیمت سوخت زده شد ولی مطالبات های اساسی انباشته شده در پشت آن قرار داشت – نقشی تعیین کننده و برجسته داشته است.

با وجود رویکرد خشن رژیم ایران بر ضد تظاهرکنندگان، حزب مرکزی آذربایجان همواره بر تظاهرات کاملا مسالمت آمیز و خشونت پرهیز با هدف براندازی دیکتاتوری آپارتاید کنونی در ایران تاکید دارد.

در جریان تظاهرات اخیر، ترک های آذربایجانی و دیگر ترک ها از جمله ترک های قشقایی حضور فعالانه ای داشتند. مشارکت آنها فضایی از امید برای همه نیروهای دموکراسی خواه ایجاد کرد چرا که بدون مشارکت ترک ها هیچ گونه تغییر واقعی رخ نخواهد داد. آذربایجانی ها و دیگر ترک ها در این تظاهرات هزینه های سنگینی دادند بطوریکه دهها ترک آذربایجانی و قشقایی توسط نیروهای ضد شورش و لباس شخصی رژیم کشته و صدها تن از آنها هم زخمی شدند.

خانم ها و آقایان

حزب مرکزی آذربایجان معتقد است آذربایجان سرزمینی چند قومی و چندفرهنگی بوده و خواهد بود که در آن ملیت های مختلفی از همزیستی و پذیرش مردم آذربایجان بهره مند هستند. به همین دلیل است که در طول تاریخ پرتسامح خود، آذربایجان مامن و خانه اقلیت های قومی و مذهبی متعددی از جمله کردها، فارسها، آشوری ها، ارمنی ها، یهودیان، و بهاییان بوده است. ترک های آذربایجانی همواره از حضور اقلیت های غیر ترک در آذربایجان استقبال کرده و در صلح و صفا با آنها همزیستی داشته اند.

حزب مرکزی آذربایجان رژیم ایران را نه تنها خطری برای ایرانیان بلکه همچنین برای ملت های عدالت طلب لبنان و عراق و دیگر کشورهای منطقه به حساب می آورد. حزب مرکزی آذربایجان از مبارزات ملت ها برای توقف نفوذ خطرناک ایران در آن کشورها حمایت کرده و قیام های مردمی در عراق و لبنان بر ضد مداخلات مخرب و ترویج فرقه گرایی توسط ایران را می ستاید.

در پایان، حزب مرکزی آذربایجان از همه احزاب سیاسی که ملیت های مختلف ساکن در ایران را نمایندگی می کنند می خواهد به این ائتلاف ملیت ها بپیوندند چرا که دیکتاتوری آپارتاید کنونی تنها در صورت مشارکت فعالانه همه ملیت ها بویژه آذربایجانی ها فرو خواهد پاشید. اتحاد ما اهمیت دارد زیرا در صورتیکه ما ملت ها نتوانیم بر ضد سیستم آپارتاید در ایران متحد شویم، به محض سقوط رژیم در ایران، سلطنت طلب ها و سازمان مجاهدین خلق از وضعیت بهره برداری خواهند کرد. همه ما می دانیم که هیچ یک از این دو گروه احترامی برای ملیت های ایران قایل نیستند و حق ملیت ها برای تعیین سرنوشت و همزیستی برابر را به رسمیت نمی شناسند.

از شکیبایی شما سپاسگذارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا