جهان

اوکراین به تدریج در حال بازپس‌ گرفتن اراضی خود است

دبیرکل ناتو می‌گوید نیروهای اوکراینی با ضدحملات خود به تدریج در حال بازپس‌گیری اراضی کشور از دست نظامیان روسیه هستند.

ینس استولتنبرگ روز پنج‌شنبه ششم مهر در سفری اعلام نشده به اوکراین و در نشست خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور، گفت: «هر متر زمینی که نیروهای اوکراینی بازپس می‌گیرند، زمینی است که روسیه از دست می‌دهد».

او در ادامه تصریح کرد اما یک تضاد آشکار وجود دارد: «اوکراینی‌ها به خاطر خانواده‌، آینده و آزادی خود نبرد می‌کنند و مسکو برای توهمات امپراتوری خود».

زلنسکی نیز در این نشست خبری بر نیاز بیشتر به سامانه‌های دفاع هوایی در مقابل حملات روسیه تاکید کرد و گفت تنها در شب گذشته ۴۰ پهپاد انتحاری نوع شاهد (ساخت ایران) برای هدف قرار دادن اوکراین پرتاب شده است: «این وضعیتی است که تقریبا هر شب تکرار می‌شود. در مقابل چنین حملات بی‌امانی علیه مردم، شهرها و بنادر ما که یکی از مهمترین منابع تامین امنیت غذایی جهان است، نیازمند تقویت قدرت دفاع هوایی هستیم».

اوکراین به همراه کشورهای غربی بارها جمهوری اسلامی ایران را به تحویل صدها پهپاد به روسیه متهم کرده است.

جمهوری اسلامی برای ماه‌ها تحویل این تجهیزات را انکار کرد، اما با علنی شدن شواهد زیادی از حمله این پهپادها به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین، سرانجام مدعی شد که این پهپادها در «شمار محدود و قبل از جنگ اوکراین» به روسیه ارسال شده است.

اوکراین، جمهوری اسلامی را به «دروغ‌گویی» متهم کرده و گفته است تاکنون بیش از ۴۰۰ پهپاد ایرانی را ساقط کرده است.

اتحادیه اروپا، آمریکا، بریتانیا و کانادا تاکنون چندین دور تحریم علیه افراد، شرکت‌ها و نهادهای دخیل در تولید و صادرات پهپادهای ایران به روسیه وضع کرده است.

در واکنش به درخواست زلنسکی برای تقویت قدرت دفاع هوایی کشور، دبیر کل ناتو تصریح کرد که همواره متحدین ناتو را به ارسال فوری و بیشتر تسلیحات، از جمله سامانه‌های دفاع هوایی، به اوکراین فرا می‌خواند.

او گفت ناتو هم‌اکنون قراردادهایی با شرکت‌های تسلیحاتی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار دارد: «این قراردادها به اعضای ناتو این امکان را می‌دهد که ذخایر تخلیه‌شده خود را دوباره پر کنند و در عین حال به تامین مهمات اوکراین که یک عامل کلیدی در جنگ است، ادامه دهند».

استولتنبرگ همچنین حملات روسیه به مرز رومانی، همسایه اوکراین که اتفاقا از اعضای ناتو است را محکوم کرد.

دولت رومانی طی یک ماه گذشته از سقوط چند پهپاد روسی به خاک این کشور در مرز با اوکراین خبر داده است.

دبیر کل ناتو می‌گوید شواهدی از عمدی بودن این حملات وجود ندارد، اما در هر صورت اقدامی «بی‌پروا و بی‌ثبات‌کننده» است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا