خاورمیانه

حملات راکتی از غزه به جنوب اسرائیل و واکنش تلافی‌جویانه گسترده اسرائیل علیه مواضع حماس

در پی درگذشت یک رهبر جهاداسلامی فلسطین در اثر ۸۷ روز اعتصاب غذا در زندان‌های اسرائیل، مناطق جنوبی اسرائیل از سمت غزه هدف حملات راکتی قرار گرفت. ارتش اسرائیل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه، از حمله گسترده به مواضع حماس در غزه و تخریب چندین سایت این گروه خبر داد.

طبق اعلام ارتش اسرائیل، دو سایت تولید سلاح، یک انبار اسلحه، یک پست نظامی، یک سایت آموزشی، یک تونل زیرزمینی حماس و یک کارخانه سیمان که به توسعه زیرساخت‌های حماس کمک می‌کرده، هدف برخی از حمله‌های تلافی‌جویانه اسرائیل به غزه بودند.

ساعاتی بعد، رویترز به نقل از دو مقام آگاه فلسطینی گزارش داد اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه پس از درگیری‌های شامگاه سه‌شنبه و بامداد چهارشنبه، با میانجیگری مصر، قطر و مقامات سازمان ملل با آتش‌بس موافقت کردند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد حملات جدید اسرائیل به توان تسلیحاتی حماس ضربه‌ای جدی وارد کرده است.

رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند حملات اسرائیل بیشتر مناطق شمالی و مرکزی نوار غزه را هدف قرار داده و یک نفر در یکی از سایت‌های حماس به شدت زخمی شده است.

طبق اعلام نیروی هوایی اسرائیل، از شامگاه سه‌شنبه دست‌کم ۳۷ راکت از غزه به سمت غیرنظامیان در جنوب اسرائیل شلیک شد و مردم این مناطق ناچار شدند به پناهگاه‌ها بروند.

در پی شلیک این راکت‌ها، ارتش اسرائیل آژیرهای خطر را در شهرهای جنوبی این کشور فعال کرد.

حمله‌ها از غزه پس از انتشار خبر درگذشت خادر عدنان فلسطینی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین پس از اعتصاب غذای ۸۷ روزه در زندان اسرائیل رخ داد.

خادر عدنان اولین زندانی فلسطینی در ۳۰ گذشته است که در اثر اعتصاب غذا در زندان‌های اسرائیل جان خود را از دست داده است. او در اعتراض به بازداشت بدون تفهیم اتهام دست به اعتصاب غذا زده بود.

طبق اعلام وکیل عدنان، پس از وخیم‌تر شدن حال این زندانی، مقام‌های اسرائیلی از صدور اجازه برای انتقال او به بیمارستان و نیز دیدار او با خانواده جلوگیری کرده بودند.

با وجود اعتراضات گسترده سازمان‌های حقوق بشری، مقامات اسرائیلی همچنان به رویکرد بازداشت فلسطینیان بدون تفهیم اتهامات آنها ادامه می‌دهند و تاکید دارند که به دلایل امنیتی نمی‌توانند شواهد اتهامات را در دادگاه ارائه کنند.

پس از انتشار خبر مرگ خادر عدنان، صدها نفر از فلسطینیان در غزه و کرانه باختری به خیابان‌های آمده و تظاهرات کردند.

در شهر الخلیل در کرانه باختری، پلیس اسرائیل با معترضان فلسطینی درگیر شد و به سمت آنها گاز اشک‌آور و گلوله لاستیکی شلیک کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا