ایرانسیاست

خامنه‌ای اسلحه کشیدن «بر روی هم‌میهن» را تقبیح کرد

علی خامنه‌ای در دیداری تصویری برای گروهی از دانشجویان طرفدار نظام که رسانه‌های دولتی از آنها به عنوان «نمایندگان تشکل‌های دانشجویی کشور» یاد می‌کند، سخنرانی کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شامگاه روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت در یک ارتباط تصویری با آنچه که «نمایندگان تشکل‌های دانشجویی کشور» عنوان شده است، گفت کسانی که «در اوایل انقلاب»، «بر روی هم‌میهن خودشان اسلحه کشیدند» افرادی بودند که «مبانی معرفتی‌شان ضعیف بود.»

در متن این سخنرانی که در پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده، او با تأکید بر اینکه «دولت آینده باید جوان و حزب‌اللهی باشد» به صورت مشخص  ۱۰ توصیه به دانشجویان و جوانانی که شرکت داده شده‌بودند ایراد کرد.

در توصیه دوم این سخنرانی که با عنوان «تقویت مبانی معرفتی و پرهیز از انفعال و انحراف» از سوی وی ایراد شد، گفت: «ببینید ما در اوایل انقلاب جوانهایی را داشتیم که اینها مردمان مسلمانی بودند و برای اسلام وارد میدان شده بودند امّا چون مبانی معرفتی‌شان ضعیف بود، پایه‌های معرفتی‌شان محکم نبود ــ حالا به هر دلیلی محکم نبود ــ اینها جذب گروه‌های التقاطی شدند و از یک جوان مؤمن سالمِ اسلام‌طلب و مؤمن تبدیل شدند به کسانی که بر روی هم‌میهن خودشان اسلحه کشیدند، جوان را، پیر را، کاسب بازاری را هدف قرار دادند و آماج حمله‌ی خودشان قرار دادند و آن فجایع را، آن جنایات را به وجود آوردند.»

علی خامنه‌ای دلیل این را نیز «ضعف مبانی معرفتی» عنوان کرد.

رهبر جمهوری اسلامی سپس به «پشیمان‌شده‌ها ازانقلاب» اشاره کرد و گفت: «برخی افراد در ابتدای انقلاب بسیار انقلابی عمل می‌کردند اما به دلیل مبانی ضعیف معرفتی اکنون جزو پشیمان‌ها هستند که یکی از مسائل انقلاب اکنون همین حضرات پشیمان‌شده هستند.»

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها، اظهارات بازماندگان و رهایی یافته‌گان، همچنین خاطرات و اعترافات برخی از اعضای نظام بزرگ‌ترین کشتاری که آن زمان به وقوع پیوست مربوط به اعدام‌های دسته‌جمعی و ناگهانی در تابستان سال ۶۷ می‌باشد که در منابع مختلف هزاران نفر ذکر شده است.

برای نمونه به گفته آیت‌الله حسینعلی منتظری، دستور اعدام‌ها را شخص آیت‌الله روح‌الله خمینی صادر کرد.

اکثر اعدام‌شدگان از اعضای احزاب و گروه‌هایی همچون سازمان مجاهدین خلق ایران، حزب توده، سازمان فداییان خلق، دیگر گروه‌های چپگرا و همچنین دولتمردان و نظامیان رژیم سابق تشکیل می‌دادند که پیش از آن صدور حکم شده و در حال گذراندن دوران زندان خود بودند.

این در حالیست که در تازه‌ترین سرکوب‌ها مربوط به کارنامه قهریه جمهوری اسلامی بر علیه مردم خود، در آبان‌ماه سال گذشته شمار زیادی از شهروندان توسط نیروهای امنیتی، نیروهای سپاهی و بسیجی کشته شدند.

با آنکه مقامات جمهوری اسلامی هنوز حاضر به اعلام آمار کشته‌ها نشده‌اند ولی خبرگزاری رویترز در تاریخ ۲ دی‌ ۹۸ در گزارشی اعلام کرد  ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات اخیر در ایران کشته‌ شدند. رویترز این گزارش را از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

بر اساس گزارشی که از سوی سازمان عدالت برای ایران در روز شنبه، ۲۷ اردیبهشت، منتشر شد، گفته شده است که حکومت ایران به خانواده برخی از قربانیان اعتراض‌های آبان ماه، پیشنهاد پرداخت پول کرده است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا