جهانخاورمیانه

نشست فوری شورای امنیت درباره جنگ اسرائیل و حماس؛ ادامه درگیری‌های منطقه‌ای

هم‌زمان با وخیم‌تر شدن شرایط انسانی در غزه و ادامه بحران گروگان‌ها، شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی راه‌های توقف جنگ اسرائیل و حماس نشستی فوری را برگزار کرد. در همین حال، حمله‌های شبه‌نظامیان منطقه نیز علیه مواضع آمریکا و اسرائیل ادامه داشت.

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، جمعه ۱۹ آبان در این نشست با اشاره به وخیم‌تر شدن بحران انسانی در غزه گفت: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه کشته می‌شود.

او با هشدار درباره احتمال وقوع بیماری‌های همه‌گیر در غزه، گفت دو سوم خدمات بهداشت و درمان در غزه از کار افتاده و بیمارستان‌ها برخی عمل‌های جراحی را بدون مواد بی‌حسی و بی‌هوشی انجام می‌دهند.

در ادامه تلاش‌های بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن و سلطان عمان درباره اهمیت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه و حفاظت از غیرنظامیان گفت‌وگو کردند.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، به بی‌بی‌سی جهانی گفت: بمباران‌های اسرائیل که در آن کودکان، زنان و افراد سالخورده کشته می‌شوند، هیچ توجیه و مشروعیتی ندارد و اسرائیل باید این حمله‌ها را متوقف کند.

نتانیاهو در واکنش به اظهارات مکرون، با تاکید بر اینکه حماس مسئول کشته شدن غیرنظامیان در غزه است، گفت: حماس جنایت‌هایی را که امروز در غزه انجام داده، فردا در پاریس و نیویورک و بقیه نقاط جهان تکرار خواهد کرد.

بحران انسانی در غزه و تنش در کرانه باختری

وزارت بهداشت غزه از افزایش تعداد فلسطینیان کشته شده به ۱۱ هزار و ۷۸ نفر خبر داد.

یونیسف نیز هشدار داد با توجه به اینکه سیستم بهداشت و درمان غزه تقریبا دچار فروپاشی شده و حمله‌ها به مراکز درمانی در این باریکه ادامه دارد، جان یک میلیون کودک فلسطینی در خطر است.

از سوی دیگر، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ۲۰ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه به طور کامل از کار افتاده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، نیمی از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری غزه به دلیل جنگ از ماه گذشته تاکنون آواره شده‌اند.

صلیب سرخ خواستار حفاظت از تاسیسات پزشکی و کادر درمان در غزه شد و هشدار داد که سیستم بهداشتی در غزه به «نقطه غیرقابل بازگشت» رسیده است.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه، مقام‌های بیمارستان الشفاء در شهر غزه پس از دستور ارتش اسرائیل، تخلیه این مرکز پزشکی را آغاز کرده‌اند.

با ادامه هدف قرار گرفتن مراکز درمانی، هلال احمر فلسطین اعلام کرد در تیراندازی نیروهای اسرائیلی در بیمارستان قدس غزه یک نفر کشته و ۱۹ نفر زخمی شدند.

مدیر بیمارستان الشفاء غزه نیز به رویترز گفت که دست‌کم ۲۰ فلسطینی در حمله اسرائیل به مدرسه البراق کشته شدند.

درگیری‌ها در کرانه باختری نیز ادامه داشت و رسانه‌های فلسطینی از حمله نیروهای اسرائیلی به شهر نابلس در کرانه باختری خبر دادند.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، نیروهای اسرائیلی همچنین به شمال شهر طولکرم در کرانه باختری حمله کردند.

سفیر روسیه در سازمان ملل در نشست فوری شورای امنیت تاکید کرد که این شورا باید گزارش‌ها درباره کشته شدن ۱۴۸ فلسطینی در کرانه باختری و بازداشت‌ گسترده ساکنان این منطقه را بررسی کند.

درگیری‌های منطقه‌ای

ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه سرباز اسرائیلی بر اثر شلیک موشک ضدتانک از جنوب لبنان، به شدت مجروح شدند.

ارتش اسرائیل همچنین گفت که یک پهپاد وارد شده از لبنان را رهگیری کرده و دو پهپاد دیگر به مناطق نامشخص برخورد کردند.

از سوی دیگر، دولت لبنان اسرائیل را به هدف قرار دادن بیمارستانی در شهرهای مرزی متهم کرد. ارتش اسرائیل اعلام کرده که در حال بررسی این حادثه است.

در همین حال، العربیه از منفجر شدن دو پهپاد خبر داد که از سوریه به حریم هوایی اسرائیل نفوذ کرده بودند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی گزارش داد پهپادی که به سوی نیروهای آمریکایی در پایگاه التنف در سوریه پرتاب شده بود، سرنگون شد.

با ادامه درگیری‌های منطقه‌ای، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد کشورش از نزدیک در حال پیگیری اقدام‌های ماموران ایرانی در سوریه علیه دولت اسرائیل است و صرف نظر از نام هر گروه تروریستی، رژیم سوریه مسئولیت کامل حملات تروریستی علیه اسرائیل را برعهده دارد.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز با اشاره به دیدار آتی روسای جمهوری آمریکا و چین، به نقل از مقام آمریکایی گزارش داد که انتظار می‌رود جو بایدن، شی جین پینگ را تحت فشار قرار دهد تا بر مقام‌های ایرانی تاکید کند که تلاش برای گسترش درگیری در خاورمیانه غیرعقلانی است.

 

وضعیت گروگان‌ها

نیویورک‌تایمز گزارش داد که اسرائیل و حماس با میانجی‌گری قطر، درباره دو طرح پیشنهادی برای آزادی گروگان‌ها در حال مذاکره‌اند.

در همین حال، رویترز به نقل از یک سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که تلاش‌های گوناگونی برای آزادی گروگان‌هایی که در غزه هستند، در حال انجام است. همزمان منابع مصری و فلسطینی خبر دادند که خروج غیرنظامیان از طریق گذرگاه رفح از غزه به مصر در روز جمعه به حالت تعلیق درآمد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل درباره گزارش‌های رسانه‌های مختلف مبنی بر توافق‌های احتمالی با حماس که منجر به آزادی برخی از گروگان‌های این گروه شبه‌نظامی می‌شود، گفت: «ما دائما و فعالانه در حال تلاش برای بازگرداندن گروگان‌ها هستیم.»

او افزود: «این فرآیندها پیچیده هستند و هنوز زمان می‌برند. ما حتی یک فرصت را برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه از دست نخواهیم داد.»

هم‌زمان سه منبع امنیتی مصر و یک مقام فلسطینی شامگاه جمعه اعلام کردند که خروج غیرنظامیان دارنده گذرنامه خارجی و فلسطینیانی که نیاز به درمان فوری دارند از نوار غزه به مصر روز جمعه به حالت تعلیق درآمد.

این مقام فلسطینی و یک منبع پزشکی مصری اعلام کردند که این تعلیق به دلیل مشکلاتی است که در انتقال نیروهای پزشکی به گذرگاه مرزی رفح از داخل غزه وجود دارد.

خروج محدود غیرنظامیان از غزه به مصر از اول نوامبر آغاز شد و دو بار در هفته گذشته متوقف شد.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل با انتشار ویدیوهایی از بمباران هوایی و جنگ زمینی در غزه، اعلام کرد تا امروز به بیش از ۱۵ هزار هدف در این منطقه حمله کرده و حدود شش هزار سلاح را منهدم و ضبط کرده است.

ارتش اسرائیل همچنین گفت که طی حملات روز جمعه در شهر غزه ۱۵۰ عضو حماس کشته شدند.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد پس از آنکه مشخص شد تعدادی از اجساد یافت شده در حمله ۱۵ مهرماه حماس به اسرائیل متعلق به اعضای این گروه بوده، آمار کشته‌شدگان اسرائیلی در این حمله به هزار و ۲۰۰ نفر کاهش یافته است.

نتانیاهو: کنترل غزه را پس از جنگ به نیروهای بین‌المللی نمی‌دهیم

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که این کشور بعد از جنگ با حماس در غزه، کنترل این منطقه را به دست خواهد گرفت و آن را در اختیار نیروهای بین‌المللی قرار نمی‌دهد. همزمان وزیر خارجه آمریکا از ارایه پیشنهادهایی به اسرائیل برای کاهش تلفات غیرنظامیان در غزه خبر داد.

به گزارش تایمز اسرائیل، نتانیاهو روز جمعه در ملاقات با شهرداران شهرهای مرزی اسرائیل با غزه گفت: «نیروهای ارتش اسرائیل کنترل نوار را حفظ خواهند کرد، ما آن را در اختیار نیروهای بین‌المللی قرار نمی‌دهیم.»

پیشتر نتانیاهو، روز پنجشنبه به فاکس نیوز گفته بود که کشورش به دنبال تسخیر، اشغال یا اداره غزه پس از جنگ با حماس نیست، اما در صورت لزوم برای جلوگیری از ظهور تهدیدهای شبه‌نظامیان، برای ورود به این منطقه به یک «نیروی معتبر» نیاز است.

در همین حال، محمود عباس گفت: در صورت وجود یک راه حل سیاسی کامل که دربرگیرنده غزه و کرانه باختری باشد، تشکیلات خودگردان فلسطین حاضر است در اداره غزه در آینده ایفای نقش کند.

دیدار رهبران کشورهای عربی

رسانه‌های دولتی عربستان سعودی گزارش دادند که تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر روز جمعه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ریاض دیدار و درباره تحولات اخیر غزه گفت‌وگو کرده است.

دفتر دیوان امیری قطر نیز اعلام کرد که رهبران دو کشور با حضور وزرا و دیگر مقامات ارشد دو کشور دیدار کردند تا بر تلاش‌ها برای توقف حملات اسرائیل به غزه، کمک‌رسانی و سایر راه‌های حمایت از امنیت و ثبات در منطقه تاکید کنند.

قبل از این دیدار، امیر قطر با رییس‌جمهور مصر دیدار کرده بود.

این دیدارها در آستانه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی انجام شد. قرار است ابراهیم رئیسی نیز در این نشست شرکت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا