خاورمیانهسیاست

تصویری؛ با تشدید درگیری‌ها، ۳۵ نفر در غزه، ۵ نفر نیز در اسرائیل کشته شدند

جنگ بین اسرائیل و حماس همچنان ادامه دارد. طبق آخرین گزارش ها، حماس طی روز گذشته صدها موشک به سمت خاک اسرائیل شلیک کرده است.

جنگ بین اسرائیل و حماس، که نوار غزه را کنترل می کند، همچنان ادامه دارد. طبق آخرین گزارش ها، حماس طی روز گذشته صدها موشک به سمت خاک اسرائیل شلیک کرده است. ارتش اسرائیل نیز رهبران جناح نظامی حماس، انبارهای اسلحه، مقر این گروه و سایر افراد را در نوار غزه منهدم کرده است. تعداد کشته ها از هر دو طرف در حال افزایش است.

اسرائیل می گوید تاکنون ۵ غیرنظامی در حملات موشکی حماس کشته شده اند. بیش از ۳۵ نفر در غزه کشته و صدها نفر زخمی شده اند. بیشتر کشته شدگان فرماندهان و شبه نظامیان گردان‌های عز الدین قسام، شاخه نظامی حماس بودند. با این حال، تلفات غیرنظامی از جمله در میان افراد خردسال وجود دارد.

جنگ کنونی بین اسرائیل و حماس مورد حمایت ایران با چند روز ناآرامی در اطراف مسجد الاقصی در قدس/اورشلیم و درگیری بین نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینیان آغاز شد. حماس با اعلام این که برای دفاع از «قدس»، عملیات «شمشیر قدس» را آغاز کرده است، برای خروج نیروهای امنیتی اسراییل از اطراف مسجدالاقصی، به اسرائیل اولتیماتوم داد. در پاسخ، اسرائیل از آغاز عملیات ضد تروریستی بر علیه حماس به نام “محافظ دیوار” خبر داد.

حماس می گوید از ۲۰ اردیبهشت تاکنون حدود ۱۰۰۰ موشک به داخل خاک اسرائیل شلیک کرده است. در شامگاه ۲۱ اردیبهشت، بیش از ۱۳۰ موشک به سمت مناطق مرکزی اسرائیل و تل آویو شلیک شد. بیشتر موشکهای شلیک شده توسط حماس توسط سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل در هوا خنثی شد و بسیاری از موشکها در مناطق غیرمسکونی فرود آمدند. با این حال، در ۲۱ اردیبهشت، ۳ غیرنظامی در اسرائیل در اثر اصابت موشک کشته و ده ها اسرائیلی نیز زخمی شدند.

گردان های عزالدین القسام می گویند شب گذشته بیش از ۱۰۰ موشک در عرض نیم ساعت به سمت اسرائیل شلیک کرده و تل آویو و فرودگاه بین المللی بن قوریون را هدف قرار داده اند. حماس انواع موشک ها از جمله راکت‌های با برد ۲۰ تا ۱۲۰ کیلومتری شلیک می کند.

یکی از این موشک ها به یک خط لوله انتقال نفت بین شهرهای ایلات و اشکلون برخورد کرد که آتش سوزی در یک انبار نفت همچنان ادامه دارد.

بعد از ظهر ۲۱ اردیبهشت، نیروی هوایی اسرائیل دفتر ۱۳ طبقه برج هنادی در غزه را که دفتر حماس در آن واقع شده است، با خاک یکسان کرد. گفته می شود که نیم ساعت قبل از حملات هوایی، اسرائیل به مردم محلی هشدار داده است که بلافاصله ساختمان را تخلیه کنند. ساختمان در نتیجه بمباران ها فروریخت و گزارشی از تلفات جانی در دست نیست.

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو گفت که حماس و جهاد اسلامی بخاطر شلیک موشک به خاک اسرائیل باید “هزینه بسیار بالایی” بپردازند. نتانیاهو گفت: “آنها هزینه آن را با خون خود پرداخت خواهند کرد.”

وزیر دفاع بنی هانتس نیز هشدار داد که ارتش در حال آماده سازی برای حمله به صدها هدف در نوار غزه است. وی گفت: “ما قصد داریم اهداف زیادی را مورد اصابت قرار دهیم. این فقط آغاز است.” آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت ارتش در روز گذشته بیش از ۵۰۰ حمله دقیق به نوار غزه انجام داده است. به گفته وی، ده ها شبه نظامی حماس کشته شدند.

اسماعیل هنیه رهبر حماس گفت که مبارزان وی قادر به حمله به اسرائیل و “پیروزی” هستند.” وی گفت: ‍ما در نبرد قدس پیروز شدیم. اکنون توازن جدیدی از قدرت بین اسرائیل و حماس بوجود آمده است. اگر اسرائیل تصمیم به تشدید درگیری بگیرد ، ما آماده آن هستیم.”

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا