جهان

نیروهای روسیه در نزدیکی کی‌یف؛ نگرانی درباره سقوط پایتخت اوکراین

رییس‌جمهوری اوکراین نیز درباره قصد نیروهای روسیه برای یورش به پایتخت کشورش هشدار داد.

نیروهای روسیه روز جمعه پس از حملات گسترده هوایی به شهرها و پایگاه‌های نظامی در اوکراین، پایتخت این کشور را محاصره کردند و صدای بمب‌باران آن‌ها در سراسر کی‌یف شنیده شد.

رییس‌جمهوری اوکراین نیز درباره قصد نیروهای روسیه برای یورش به پایتخت کشورش هشدار داد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در آخرین پیام ویدیویی خود که اواخر شامگاه جمعه ششم اسفندماه منتشر شد، خطاب به اوکراینی‌ها اعلام کرد که نیروهای روسیه در حال نزدیک شدن به کی‌یف هستند و از شمال و شرق به پایتخت پیشروی می‌کنند.

زلنسکی همچنین هشدار داده که نیروهای روسیه قصد دارند شامگاه جمعه به کی‌یف یورش برده و آن را تحت کنترل خود در بیاورند.

او افزود: «هدف اصلی ما پایان دادن به این کشتار است. تلفات دشمن بسیار سنگین است، امروز صدها سرباز که با عبور از مرز به سرزمین ما آمده بودند، کشته شدند.»

رییس‌جمهوری اوکراین همچنین گفت: «متاسفانه ما نیز متحمل خسارت‌هایی شده‌ایم. اوکراینی‌ها قهرمانانه در برابر روسیه مقاومت می‌کنند.»

ویتالی کلیتشکو، شهردار کی‌یف نیز با اشاره به نزدیک‌تر شدن نیروهای روسی به پایتخت، «شب سختی» را برای مردم این شهر پیش‌بینی کرد.

او گفت: «وضعیت اکنون برای کی‌یف تهدید‌آمیزتر شده و شامگاه جمعه تا بامداد شنبه سخت خواهد بود.»

کلیتشکو درباره آخرین وضعیت پایتخت اوکراین اشاره کرد: «گروه‌های خرابکار تلاش نیروهای نظامی و انتظامی را از بین می‌برند. پل‌ها در پایتخت تحت حفاظت و کنترل ویژه قرار دارند. نیروهای مسلح به گشت‌زنی ادامه می‌دهند و بیمارستان‌ها در وضعیت جنگی قرار دارند.»

 

پیشروی نیروهای روسی و ادامه محاصره شهر‌ها

ارتش روسیه روز جمعه اعلام کرد که شهرهای سومی و کونوتوپ در شمال شرق اوکراین را محاصره کرده، اما در حال انجام اقداماتی برای تضمین امنیت غیرنظامیان است.

ارتش روسیه همچنین مدعی است که شهر ملیتوپل در نزدیکی دریای آزوف را تصرف کرده است، اما هنوز مقام‌های اوکراینی را این خبر تایید نکرده‌اند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع این کشور، گفت که نیروهای روسی تاکنون ۲۱۱ تاسیسات نظامی اوکراین شامل ۱۷ مرکز فرماندهی، ۱۹ سامانه موشکی پدافند هوایی، ۳۹ واحد رادار، ۶۷ تانک و شش هواپیمای جنگی را منهدم کرده‌اند.

به گفته او، روسیه یک فرودگاه استراتژیک در خارج از کی‌یف را تصرف کرده که به آن این فرصت را می‌دهد تا به سرعت نیروهای خود را برای تصرف پایتخت آماده کند.

در همین حال، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده گفت که تخمین زده می‌شود روسیه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ موشک به سمت اوکراین پرتاب کرده و برخی مناطق مسکونی را مورد اصابت موشک‌های خود قرار داده باشد.

لهستان که پس از تهاجم نیروهای روسی، با اوکراین اعلام همبستگی کرده بود، به‌عنوان نخستین کشور از زمان آغاز تجاوز روسیه یک محموله کمک نظامی به کی‌یف ارسال کرد.

ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان به میزان و نوع تسلیحات ارسالی اشاره نکرد، اما گفت که «کاروان مهمات اهدایی به اوکراین رسیده است و در برابر تجاوز روسیه در کنار اوکراینی‌ها خواهیم بود.»

 

اعلام آمادگی اوکراین برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز جمعه، جزئیات بیشتری درباره پیشنهادی که اوایل روز برای اعزام نمایندگانی به پایتخت بلاروس برای گفت‌وگو با اوکراین داده بود، ارائه کرد و اشاره کرد که طرف اوکراینی با پیشنهاد ملاقات در ورشو مخالفت کرده و سپس تماس را قطع کرده است.

اما سخنگوی رییس‌جمهوری اوکراین از اعلام آمادگی این کشور برای گفت‌وگو با روسیه جهت برقراری «آتش‌بس و صبح آماده» خبر داد و گفت که مقام‌های این دو کشور درباره مکان و زمان برگزاری این گفت‌وگو در حال مذاکره‌اند.

پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، بوداپست را به عنوان مکان احتمالی مذاکره پیشنهاد کرد. او در صفحه فیسبوک خود نوشت که این پیشنهاد را به دولت‌های روسیه و اوکراین ارائه کرده و هیچ یک آن را رد نکرده‌اند.

از سویی دیگر، سفیر اوکراین در اسرائیل به شبکه «سی‌ان‌ان» گفت که رییس‌جمهوری اوکراین از نخست‌وزیر اسرائیل خواسته تا در مذاکرات با روسیه میانجیگری کند.

او گفت: «زلنسکی معتقد است که اسرائیل نه تنها کشور دموکراتیکی است، بلکه روابط خوبی با روسیه و اوکراین دارد و می‌توان از آن برای تسهیل این مذاکرات استفاده کرد.»

 

فعال شدن نیروی واکنش سریع ناتو برای نخستین‌بار در تاریخ

ناتو روز جمعه تصمیم گرفت برای نخستین‌بار در تاریخ، بخشی از نیروهای واکنش سریع این ائتلاف را برای کمک به حفاظت از کشورهای عضو خود در شرق علیه تهاجم احتمالی روسیه منتقل کند.

تاد والترز، فرمانده عالی نیروهای ناتو، در بیانیه خود این اقدام را «لحظه‌ای تاریخی» نامید.

والترز نیروی چندملیتی متشکل از نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و عملیات ویژه از متحدان را فعال کرد که می‌توانند به سرعت در حمایت از اتحاد ناتو مستقر شوند. فعال شدن این نیروهای واکنش به معنای ورود نیروهایی آمریکایی یا ناتو به اوکراین و مقابله با روسیه در شرایط کنونی نیست.

جو بایدن آشکارا گفته است که نیروهای آمریکایی برای کمک به تقویت کشورهای ناتو در شرق اروپا مستقر می‌شوند و برای مقابله با نیروهای روسی وارد اوکراین نخواهند شد.

 

ادامه افزایش نگرانی‌ها از سقوط چرنوبیل

اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در آمریکا روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی در واشینگتن گفت که روسیه ۹۲ نفر از پرسنل عملیاتی نیروگاه چرنوبیل را به‌عنوان گروگان گرفته است.

او ضمن ابراز نگرانی عمیق از این اقدام روسیه، گفت این گروگان‌گیری خطرناک می‌تواند تلاش‌های مورد نیاز را برای حفاظت از تاسیسات زباله‌های هسته‌ای مختل کند و مسئولیت این نیروگاه اکنون بر عهده ارتش روسیه و نیروهای روسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا