جهان

«گروه هفت» روسیه را برای تأثیر مخرب جنگ اوکراین بر امنیت غذایی جهان محکوم کرد

در جایی که تغییرات اقلیمی تأثیرات گسترده‌ای بر محصولات زراعی دارد، جنگ اوکراین بی‌ثباتی فزاینده غذایی در سطح جهان را تشدید کرده است

«گروه هفت» روسیه را به دلیل نقش مخرب جنگ این کشور علیه اوکراین بر امنیت غذایی جهان محکوم کرد و وعده داد تا با اشتراک دانش اعضای خود درباره مین‌زدایی زمین‌های زراعی و بازسازی زیرساخت‌های اوکراین، به کی‌یف برای احیای صنعت کشاورزی خود کمک کند.

به گزارش روزنامه «ژاپن امروز»، وزیران کشاورزی کشورهای گروه هفت پس از پایان نشست دو روزه خود در میازاکی در جنوب غربی ژاپن، روز یکشنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ما عمیقاً نگران تأثیر مخرب جنگ بر امنیت غذایی در سطح جهان هستیم، به ویژه از طریق افزایش قیمت غلات، سوخت، و کود، که به طور نامتناسبی بر آسیب‌پذیرترین اقشار تأثیر می‌گذارد.»

آنها همچنین غلبه بر تغییرات اقلیمی و همه‌گیری کرونا را از جمله چالش‌های پیش روی سیستم‌های غذایی جهانی قلمداد کردند و گفتند که افزایش اقدامات برای انعطاف‌پذیری و پایداری بیشتر در قبال این مسائل ضروری است.

وزرای گروه هفت که نمایندگان بریتانیا، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده و اتحادیه اروپا هستند، اذعان کردند در جایی که تغییرات اقلیمی و از دست دادن تنوع زیستی همچنان تأثیرات گسترده‌ای بر روی محصولات زراعی و وضعیت آب و خاک دارد، جنگ اوکراین بی‌ثباتی فزاینده غذایی در سطح جهان را تشدید کرده است.

با نظر به این مشکلات، نمایندگان گروه هفت، به عنوان پاسخی به مسائل پیچیده متعددی که سیستم‌های غذایی جهانی با آنها مواجه هستند، از یک برنامه عملی به نام «اقدامات میازاکی» پرده‌برداری کردند.

این برنامه از یک سو به چالش‌های کوتاه‌مدت مانند درگیری‌های بین‌المللی و همه‌گیری کرونا می‌پردازد، و از سوی دیگر بر اهداف بلندمدت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و معکوس کردن روند از بین رفتن تنوع زیستی تمرکز می‌کند.

از جمله نکات مورد تاکید اقدامات میازاکی تنوع زنجیره‌های تأمین از طریق بررسی راه‌های تقویت سیستم‌های غذایی محلی، منطقه‌ای و جهانی، و استفاده پایدار از منابع کشاورزی داخلی موجود، و تسهیل تجارت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا