آذربایجانایران

دانشنامه «هنر آشیق‌لار» رونمایی شد

آیین رونمایی از دانشنامه ۶ جلدی «هنر آشیق‌لار» نوشته علی پولاد روز پنجشنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۲ در فرهنگسرای بهمن تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم گروه آشیقی قشقایی از استان شیراز به سرپرستی مسعود نامداری به هنرنمایی پرداختند. سپس گروه آشیقی دیگری از چهارمحال و بختیاری به سرپرستی آشیق محراب باسوری هنرنمایی کردند. بخش بعدیبرنامه  به اجرای گروه آشیق از استان گلستان به سرپرستی وحید عطا اختصاص یافت.

در‌ ادامه افرادی از جمله آشیق چنگیز مهدی پور، احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز، حمید چیت چیان وزیر اسبق نیرو،  محمدعلی سبحان الهی استاندار سابق آذربایجان شرقی، محمد سلمانی شاعر، سلجوق شهبازی مدیر «خانه ایران آشیقلاری» و علی پولاد نگارنده دانشنامه هنر آشیقلار برای رونمایی از این اثر روی صحنه آمدند.

علی پولاد در پشت تریبون گفت: «کار دانشنامه درباره هنر آشیقی کاری است که اگر من شروع نمی‌کردم، ممکن بود ۴۰ سال بعد این هنر کم کم افول پیدا کند. به لطف خداوند و با همکاری استادان این هنر و حرفه این دانشنامه تنظیم شد. می‌توانم بگویم پنج سال برای نگارش آن خون دل خوردم تا این اثر نگاشته و چاپ شود.»

وی افزود: «یکی‌از دلایل این اقدامم این بود که زندگی آشیق ها از نظر معیشتی خوب نمی‌گذرد. حدود شش ماه از سال را نمی‌توانند کار کنند و ما برای ماندگاری کارشان اقداماتی را شروع کردیم که امروز تا حدی به ثمر رسیده است و امروز در واقع روز تولد من است.» او در پایان گفت: «افتخار می کنم در تبریز و آذربایجان به دنیا آمده ام.»

علی پولاد در ادامه برنامه پولاد لوح و تندیس ویژه این برنامه را به چنگیز مهدی پور از آشیق‌های پیشکسوت تقدیم کرد. همچنین «مسعود نامداری، محراب باسوری، رحیم عطا، آیدین مهدی پور، علی جمالی، جلیل حمیدی، ستار خدایی، علی قلیزاده، شهباز سلیمانی، نصرالله زرگر» از آشیق‌هایی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ادامه لباس ویژه آشیق‌ها که توسط علی پولاد طراحی شده بود، به آشیق چمنی، شهباز سلیمانی، محبوب خلیلی و… اهدا شد.

همچنین اجرای بداهه آشیق «محبوب خلیلی» به همراه محمود جهانگیری نوازنده و هنرنمایی گروه‌های آشیق از استان‌های همدان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و… از بخش‌های پایان مراسم رونمایی از دانشنامه «هنر آشیقلار» بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا