ایرانخاورمیانه

رویترز: تحریم‌ها و بحران کرونا موجب کاهش حمایت‌های ایران از شبه‌نظامیان شیعه عراقی شده

رویترز با استناد به منابع عراقی گزارش داد که کمک‌های ایران به شبه‌نظامیان شیعه عراقی به خاطر تحریم‌های آمریکا و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا کاهش یافته است.

به گزارش رویترز به نقل از یک مقام عراقی و سه فرمانده گروه‌های شبه‌نظامی شیعه کمک‌های مالی و جنگ‌افزاری ایران به گروه‌های شیعه عراقی متأثر از بسته شدن مرزها برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و تحریم‌های آمریکا به شکل قابل نوجهی کاهش داشته است.

این گزارش می‌افزاید جمهوری اسلامی ایران هر ماه میلیون‌ها دلار به گروه‌های شبه‌نظامی عراقی‌ پرداخت می‌کرده که با شیوع کرونا مبلغ پرداختی نصف شده است.

این خبرگزاری همچنین کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس در حمله پهپادی آمریکا را ضربه بزرگی به روابط ایران با گروه‌های شبه‌نظامی عراقی تلقی کرده است.

طبق این گزارش سه فرمانده گروه‌های شبه‌نظامی شیعه گفته‌اند که کمک‌های مالی ایران معمولا در مقابل فعالیت‌های مسلحانه این گروه‌ها از جمله حمله به مخالفان حکومت ایران و یا حمله به اهداف آمریکایی پرداخت می‌شود.

این فرماندهان گروه‌های شبه‌نظامی همچنین افزودند علاوه بر کاهش میزان کمک مالی ایزان، سایر کمک‌های این کشور از جمله ارسال جنگ‌افزار و آموزش شبه‌نظامیانی که به سوریه اعزام می‌شوند نیز مختل شده است.

یک مقام عراقی نیز از کاهش میلیون‌ها دلار کمک‌های مالی ایران طی سالهای اخیر داده است.

تحریم‌های تحریم‌های ایالات متحده، کاهش قیمت نفت و همچنین بحران کرونا هزینه‌های نظامی حکومت ایران از جمله بودجه سپاه پاسداران را کاهش داده است.

در هفته‌های اخیر نیز اسوشیتدپرس گزارش داد که اسماعیل قاآنی، جانشین قاسم سلیمانی در سفری که به عراق داشته به جای پرداخت پول نقد به فرماندهان شبه‌نظامی انگشتر نقره هدیه کرده است.

برایان هوک، مسئول ارشد امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده نیز به رویترز گفت: «کاهش کمک مالی ایران به گروه‌های شیعه عراق حاکی از آن است که سیاست فشار حداکثری آمریکا برای محدود کردن منابع مالی رژیم ایران، بر کمک این کشور به گروه‌های تروریستی نیابتی با هدف بی‌ثبات کردن منطقه تاثیر گذاشته است.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا