ایران

مولوی عبدالحمید: هر مقامی که در کشتار بلوچ ها در جمعه خونین زاهدان دست داشته، باید محاکمه شود

مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان تاکید کرده است که «هر مقامی» که در جنایت جمعه خونین زاهدان دست داشته، باید «محاکمه شود.»

مولوی عبدالحمید در نماز جمعه ششم آبان زاهدان همچنین گفت که بیانیه روزگذشته شورای تامین استان سیستان و بلوچستان درباره جمعه «خونین زاهدان» دارای نکات مثبتی است ولی هنوز «قانع کننده نیست».

امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: «در این بیانیه، شورای تأمین گفته که مردم زاهدان در مصلی بی‌گناه کشته شده‌اند و گویا دولت به این مسئله اقرار کرده است که مردم را به ناحق به قتل رسانده‌اند. نکته دیگر آنکه شورای تأمین گفته که کسانی که مردم را به قتل رسانده‌اند باید محاکمه شوند و عده‌ای را هم عزل کرده‌اند؛ گرچه این‌هایی که عزل شده‌اند در سطح بالایی نیستند.»

مولوی عبدالحمید تاکید کرد: «اما خواسته ما از شورای تأمین و از دولت آن است که این خطا و جنایت به هر مقامی برسد، آن مقام باید عزل شود و به محاکمه کشیده شود.»

او در ادامه خواستار تعیین «یک کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف از تهران» برای رسیدگی به این حادثه شد.

رویدادهای جمعه خونین زاهدان با تجمع جمعی از مردم این شهر در روز جمعه هشتم مهر ماه در اعتراض به موضوع «تجاوز یک سرهنگ نیروی انتظامی به یک دختر بلوچ» در چابهار آغاز شد. اما گزارش‌ها حاکی است که این تجمع تیراندازی نیروهای امنیتی مواجه و به شدت سرکوب شد.

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان با اشاره به درگیری‌های روی داده در هشتم مهرماه در زاهدان، «جمعه خونین»، ضمن پذیرش «قصور برخی از ماموران» از «عزل رییس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان» خبر داده است. در این بیانیه تصریح شده است که خسارات وارده به «جانباختگان بی‌گناه و خانواده‌های آنان» جبران خواهد شد.

آزادی بیان مهم‌ترین مشکل

او ضمن انتقاد از تبعیض در حکومت جمهوری اسلامی تصریح کرد، مشکلات ایران فقط اقتصادی نیست، بلکه مهمتر آزادی بیان و تفکر است.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، روز ششم آبان‌ماه، در مراسم نماز جمعه، گفت: «ما در حقوق ملی، آزادی بیان، آزادی قلم و آزادی‌های سیاسی را مطالبه می‌کنیم. ما بارها گفته‌ایم که مشکلات ایران تنها مشکلات اقتصادی و معیشتی نیست. این یکی از مشکلات است اما مهمتر از آن، مشکلات آزادی است.»

نماز جمعه این هفته زاهدان با حضور گسترده شهروند این شهر و استان برگزار شد.

مولوی عبدالحمید با تاکید بر خواسته‌های مذهبی و قومی در مطالبات مردم ایران گفت: «ایران متشکل از مذاهب مختلف است و این مذاهب نیاز به آزادی دارند و نباید در آن‌ها دخالت شود.»

وی با اشاره به این که ایران متشکل از اقوام مختلف است گفت: «متأسفانه در ایران اسلامی از اوایل انقلاب تا به حال گرفتار تبعیض‌های قومی و مذهبی هستیم.»

مولوی عبدالحمید همچنین ضعف فعلی در مدیریت کشور را «به‌خاطر یک‌دست بودن آن» دانست و گفت «اگر مدیریت کشور یکدست نمی‌بود و از همه طیف‌ها و توانمندان، ولو اینکه نماز نخواند و دین‌دار نباشد، استفاده می‌کردیم، امروز شاهد این اعتراضات نبودیم. این صدا، صدای ملت شماست. این صدا را بشنوید و به خواسته‌هایشان توجه کنید.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا