جهان

بلاروس: رئیس واگنر پیشنهاد لوکاشنکو برای رفع‌تنش را پذیرفت

دفتر رئیس جمهور بلاروس، روز شنبه سوم تیر ماه اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدوران نظامی واگنر، پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو، برای کاهش تنش را پذیرفته است.

در این اطلاعیه این نهاد که در کانال رسمی تلگرام ریاست جمهوری بلاروس منتشر شد، آمده است که پریگوژین با توقف حرکت بیشتر نیروهای این خود به سمت مسکو موافقت کرده است.

یوگنی پریگوژین بعداً روز شنبه گفت که به نیروهایش دستور داده است برای جلوگیری از «خونریزی» به پایگاه‌های خود برگردند.

ساعاتی بعد کاخ کرملین تأیید کرد براساس توافق با یوگنی پریگوژین، پرونده جنایی علیه او لغو می‌شود و رهبر شبه نظامیان واگنر به بلاروس می‌رود.

در حالی که یوگنی پریگوژین یک روز پس از آغاز حرکت نیروهایش به سوی مسکو برای «مجازات ژنرال‌های شکست خورده» اعلام کرده که بلاروس می‌رود، اما هنوز معلوم نیست که مسیر این رویدادها به چه سویی می‌رود.

خبرگزاری‌ها این پرسش‌ را مطرح کرده‌اند که آیا «کودتا» متوقف شده و سرنوشت آقای پریگوژین و نیروهای او چه خواهد بود.

فرمانده «واگنر» روز جمعه دوم تیر با این گفته که سران ارتش روسیه شمار زیادی از نیروهای تحت فرمان او را عامدانه کشته‌اند، مزدورانش را که در ۱۶ ماه گذشته پابه‌پای ارتش روسیه در جبهه‌های جنگ در مناطق اشغالی اوکراین جنگیده بودند، به خاک روسیه بازگرداند.

نیروهای «واگنر» بامداد شنبه در یک نبرد کوتاه وارد شهر روستوف شده و ساعاتی پس از آن، فرماندار استان لیپتسک نیز که تنها ۳۶۰ کیلومتر تا مسکو فاصله دارد، از ورود اعضای «واگنر» به این استان خبر داد.

در شرایطی که سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، شامگاه شنبه بر لزوم عملیات «ضد تروریستی» در پایتخت تأکید و روز دوشنبه را نیز تعطیل رسمی اعلام کرد، بیانیه دفتر ریاست‌جمهور بلاروس ظاهرا روند رویدادها را تغییر داد.

دفتر الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، شنبه‌شب تأیید کرد که در طول روز شنبه آقای لوکاشنکو بنابه‌درخواست رئیس‌جمهورروسیه، با یوگنی پریگوژین در مذاکره بوده تا رویدادها را با آرامش فیصله دهد.

بیانیه صادره در مینسک، پایتخت بلاروس، حاکی بود که الکساندر لوکاشنکو و یوگنی پریگوژین اجماع نظر داشته‌اند که نباید خاک روسیه صحنه ریختن خون مردم روسیه شود.

ساعتی پس از آن، فرمانده واگنر در پیامی صوتی از نیروهایش خواست حرکت خود به سوی مسکو را متوقف کنند. او در این پیام نیز گفت که «راه‌پیمایی عدالت» را در واکنش به تلاش برای «نابود کردن نیروهایش» آغاز کرده بود اما در حالی که به ۲۰۰ کیلومتری مسکو رسیده، مسیر حرکت نیروهایش را «برمی‌گرداند».

پس از این پیام نیز، دفتر ریاست‌جمهوری بلاروس در بیانیه دیگری اعلام کردکه ولادیمیر پوتین در دومین تماس تلفنی در این روز با الکساندر لوکاشنکو از او به خاطر مذاکره با یوگنی پریگوژین و سازش به‌دست آمده، قدردانی کرده است.

به‌دنبال بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری بلاروس، خبرگزاری‌ها از شهر روستوف گزارش دادند نیروهای «واگنر» همراه با تجهیزات خود از شهر خارج شدند.

رویدادهای غیرمنتظره روسیه برای اوکراین که در ۱۶ ماه اخیر آماج لشکرکشی روسیه بوده و چهار استان دیگر خود را از دست داده، این فرصت را فراهم کرد که جامعه جهانی را فرا بخواند تا تسلیحات بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهند.

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در توییتی مشروح نوشت که جهان روز شنبه شاهد ضعف آشکار روسیه بود…و نباید از مسکو در هراس باشد.

واکنش‌های بین المللی

سیر سریع رویدادهای روسیه در روز شنبه سران بسیاری از کشورهای جهان را متوجه خود کرد و تحرکات دیپلماتیک و سلسله گفت‌وگوهای تلفنی میان رهبران دولت‌های متحد در جریان بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سلسله تماس‌های تلفنی با سران فرانسه، آلمان و بریتانیا به رایزنی پرداخت و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز با همتایان خود در هفت کشور صنعتی متحد گفت‌وگو کرد تا بر حمایت قاطع آمریکا و شریکان از اوکراین تأکید دوباره گذاشته شود.

اما گزارش‌ خبرگزاری‌های روسیه نیز حاکی بود که ولادیمیر پوتین در طول شنبه با سران شماری از کشورهای متحد خود تماس گرفته و اوضاع را از دید مسکو برای آن‌ها توضیح داد.

گفت‌وگوهای ولادیمیر پوتین با سران بلاروس، ازبکستان و قزاقستان در شرایطی انجام شد که یک رشته گزارش‌های تأییدنشده مدعی «فرار» آقای پوتین از کرملین و رفتن او به «مکانی نامعلوم» بود. سخنگوی کرملین اما در واکنش اعلام کرد که ولادیمیر پوتین نه به یکی از اقامتگاه‌های دیگر خود رفته نه جایی دیگر، بلکه در کرملین «مشغول کار است».

همزمان، رئیس‌جمهور ترکیه در تماس با ولادیمیر پوتین برای حل این بحران با توسل به «عقل سلیم» تأکید کرد.

اما جمهوری اسلامی ایران که از آغاز جنگ روسیه در اوکراین در مظان اتهام تجهیز تسلیحاتی و پهپادی ارتش ولادیمیر پوتین بوده، در برابر تحولات روز شنبه روسیه، اعلام کرد که از «حاکمیت قانون» در روسیه حمایت می‌کند.

ساعتی پس از بیانیه نرمش یوگنی پریگوژین نیز وزیر خارجه دولت تهران در تماس تلفنی با همتای روس خود، به سرگئی لاوروف گفت «روسیه از این مرحله عبور خواهد کرد».‌

واکنش اسرائیل

در سوی دیگر، دولت اسرائیل که کماکان نقش روسیه در سوریه برایش اهمیت امنیتی و سیاسی زیادی دارد، اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو یک نشست ویژه هیئت دولت خود را برای بررسی رویکردی که اسرائیل باید در قبال تحولات جاری روسیه در پیش بگیرد، برگزار کرده است.

هم‌زمان، رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا، نظر به تحولات مهم روسیه، سفر از پیش برنامه‌ریزی شده خود به اسرائیل را که قرار بود از چهارم تیر آغاز شود، به زمان نامعلومی موکول کرده است.

رسانه‌های غربی این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا ارتش آمریکا و تشکیلات اطلاعاتی و نظامی کشورهای متحد غرب وقوع شورش نیروهای «واگنر» علیه کرملین را پیش‌بینی کرده بودند یا نه.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از «منابع غربی و آمریکایی» گزارش داد که هرچند نهادهای آمریکایی می‌دانستند که یوگنی پریگوژین در حال برنامه‌ریزی برای چنین تحرکی است و در روزهای اخیر آگاهی‌هایی در این باره به کنگره داده شده بود اما با این حال، آمریکا و کشورهای شریک، از این رویدادها غافلگیر شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا