ایرانجهان

تبادل سه زندانی میان ایران و آمریکا

بر اساس خبرهای منتشر شده یک شهروند آمریکایی محبوس در ایران و دو شهروند ایرانی زندانی در آمریکا به کشورشان باز گردانده شدند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با تایید تبادل زندانیان بین دو کشور گفت پس از آزادی سیروس عسگری که در آمریکا زندانی بود، مایکل وایت شهروند آمریکایی زندانی در ایران و مجید طاهری پزشک ایرانی‌-مریکایی زندانی در آمریکا نیز آزاد شده است.

از دیگر، سو مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۵ خرداد در واکنش به آزادی مایکل وایت، عضو سابق نیروی دریایی آمریکا، خشنودی خود را از « اقدام سازنده ایران» اعلام کرده و گفته که کارهای بیشتری باقی مانده که باید انجام شود.

آزادی مایکل وایت بیست و چهار ساعت بعد از آزادی سیروس عسگری روی می دهد که به اتهام جاسوسی در آمریکا زندانی بود.

سیروس عسگری،‌ استاد ایرانی نیز که به اتهام نقض تحریم‌ها و سرقت اسرار تجاری آمریکا در بازداشت این کشور بود، روز چهارشنبه به تهران بازگشت.

روز پنچشنبه نیز مجید طاهری، پزشک ایرانی-آمریکایی که به نقض قوانین تحریم‌های ایران متهم بود و ۱۶ ماه را در بازداشت گذرانده بود به ایران باز گردانده شد.

 محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی نوشت: ««خرسندم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده‌هایشان ملحق می‌شوند. استاد عسگری روز چهارشنبه به جمع خانواده‌شان برگشتند. این اتفاق می‌تواند برای تمامی زندانی‌ها بیفتد.»

همچنین دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده با تشکر از «کمک بزرگ» کشور سوئیس از ایران نیز تشکر کرده و نوشته این واقعه نشان داده که توافق با ایران ممکن است.

بدین ترتیب دو زندانی ایرانی و یک زندانی آمریکایی به کشورهایشان باز گردانده شدند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا