ایران

سیل مناطق بیشتری از ایران را درنوردید؛ ارائه آمارهای ضدونقیض از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران

در حالی که سیل و آبگرفتگی به مناطق بیشتری از ایران گسترش یافته و سازمان هواشناسی برای تعدادی دیگر از استان‌ها از جمله خوزستان هشدار قرمز صادر کرده، مقام‌های جمهوری اسلامی آمارهای متفاوت و در مواردی ضدونقیض از میزان کشته‌شدگان و افراد مفقودشده ارائه می‌دهند.

مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر روز جمعه هفتم مرداد اعلام کرد از ابتدای مرداد تاکنون ۶۲ شهرستان در ۱۷ استان کشور دچار سیل شدند و در جریان این سیل‌ها ۱۴ نفر شامل پنج نفر در سیستان و بلوچستان، هشت نفر در تهران و یک نفر در استان مرکزی جان باختند.

ولیپور اضافه کرد ۱۱ نفر نیز شامل هفت نفر در تهران و چهار نفر در چهارمحال و بختیاری در سیل مفقود شدند.

این در حالی است که به گفته محسن منصوری، استاندار تهران، فقط در سیل شامگاه پنجشنبه در منطقه فیروزکوه ۹ نفر کشته، ۱۶ نفر مفقود و ۱۲ نفر مصدوم شدند.

همچنین جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران روز جمعه از کشف سه جسد در حوزه پایین دست رودخانه کن خبر داد. پیشتر اعلام شده بود که در سیلاب امامزاده داوود ۸ نفر کشته و ۱۹ نفر همچنان مفقودند.

همزمان فقط در روز جمعه یک نفر در یزد در سیل کشته شد و در دو روز گذشته نیز آمارهای دیگری از کشته‌ها و مفقودان در استان‌‌های دیگر از جمله فارس و سیستان و بلوچستان ارائه شد.

روز جمعه اعلام شد که فقط در روزهای اخیر در استان فارس، ١٨ نفر مصدوم شدند.

رضا کیایی‌پور، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد با توجه به اعلام وضع نارنجی از سوی سازمان هواشناسی برای استان تهران، پیش‌بینی می‌شود فعالیت سامانه بارشی تا روز یکشنبه نهم مرداد در این استان ادامه داشته باشد.

با تداوم وضعیت بحرانی در استان تهران، احمد شیرانی رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی از انسداد دو محور هراز و چالوس خبر داد و گفت مسیر جاده کن و امامزاده داوود نیز فعلا برای تردد عموم مسدود است.

روز جمعه سیل به شهرهای دیگر ایران نیز رسید و سازمان هواشناسی برای سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان هشدار قرمز صادر کرد.

ایسنا گزارش داد بارش باران که از ساعت یک بامداد جمعه در شهر یزد شروع شد، موجب ایجاد سیلاب و آبگرفتگی و همچنین کشته شدن یک نفر، غرق شدن تعدادی از خودروها در سطح شهر، و تخریب یک خانه در بافت تاریخی یزد شد.

همچنین رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهردا‌ری یزد خواستار تخلیه هرچه سریعتر ساکنان بافت تاریخی این شهر شد.

اداره کل مدیریت بحران استان کرمان هم اعلام کرد با توجه به تداوم و شدت گرفتن بارندگی‌ها، ورود گردشگران و شهروندان روز جمعه ۷ مرداد در مناطق گردشگری و تفرجگاه‌های این استان ممنوع است.

در استان اصفهان نیز، روابط عمومی مترو اصفهان اعلام کرد فعالیت متروی این شهرستان به دلیل شرایط جوی نامناسب و بحرانی و احتمالآب‌گرفتگی معابر و گذرگاه‌های عبوری روز جمعه تعطیل است.

محمود محمودی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی، گفت که بارش‌های سیل‌آسای شامگاه پنجشنبه و بامداد جمعه سبب قطع برق در مناطقی از استان مرکزی از جمله شهرهای زرندیه، محلات، غرق‌آباد، ساوه و بخش وسیعی از شهر اراک شده است.

در استان کرمان سیلاب وارد مناطقی از شهر رفسنجان شد و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که سیلاب خسارات عمده‌ای به خیابان‌ها، میادین و منازل شهر رفسنجان وارد کرده است.

در پی وقوع سیل همچنین بزرگراه رفسنجان‌-یزد مسدود شده و تعدادی از خودروهای عبوری در محاصره سیل قرار گرفته‌اند اما نیروهای امدادی در این منطقه حضور ندارند و سرنشینان خودروها خواهان اعزام نیروهای امدادی به منطقه شدند.

در غرب استان سمنان از عصر پنجشنبه بارش شدید باران سبب آبگرفتگی مسیر تهران به مشهد و ایجاد ترافیک چندین ساعته شد و معاون استاندار سمنان نیز اعلام کرد که بارش باران سبب توقف ۳۰ دقیقه‌ای قطار در این مسیر نیز شده است.

محمد حمیدی، معاون استاندار سمنان، همچنین گفت که بامداد جمعه دستور تخلیه روستای بنه کوه گرمسار برای پیشگیری از خسارات جانی احتمالی در برابر سیلاب صادر شده است.

حمیدی با بیان اینکه همه نیروهای امدادی، خدماتی و راهداری استان سمنان در آماده‌باش کامل هستند، اضافه کرد که با وجود تلاش نیروهای امدادی، جاده روستای جوین در شهرستان سرخه در غرب سمنان همچنان مسدود است و عملیات بازگشایی آن از صبح جمعه آغاز می‌شود.

وضعیت در مناطقی از استان البرز نیز بحرانی گزارش شده است و مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت که سیلاب در برخی از راه‌های روستایی بخش بالا طالقان را مسدود کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز افزود سیلاب ابتدا در روستاهای حصیران و مرجان رخ داده و پس از آن چهار روستای دیگر از جمله مهران و پراچان نیز در بر گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا