آذربایجان

رونمایی مجسمه «چنگیز آیتماتوف» در باکو

مجسمه «چنگیز آیتماتوف» در پایتخت آذربایجان رونمایی شد

مراسم رونمایی از تندیس «چنگیز آیتماتوف»، نویسنده بزرگ قرقیزستان و جهان تورک، با حضور رؤسای جمهور و مقامات قرقیزستان و آذربایجان در باکو برگزار شد.

چنگیز آیتماتوف سیاست‌ مدار، دیپلمات و نویسنده بزرگ تورک قرقیزستانی است که در سال ۱۹۲۸ به دنیا آمد و ژوئن ۲۰۰۸ درگذشت.

وی از مشهورترین نویسندگان جهان محسوب می‌شود و رمان‌هایش به بیش از ۱۷۶ زبان ترجمه و در ۱۲۸ کشور در سرتاسر جهان منتشر شده و بیش از ۱۰۰ ملیون نسخه از کتاب‌هایش  به فروش رفته است. ترکیه در سال ۲۰۰۸ او را به عنوان نویسنده تورک برای جایزه ادبی نوبل معرفی کرد و کشورهای جهان تورک سال ۲۰۱۸ را سال آیتماتوف نامگذاری کردند.

روزی به درازای یک قرن، جمیله، الوداع گولساری و وقتی کوهستانها فرو می‌ریزند از معروفترین رمانهای این نویسنده شهیر تورک محسوب می‌شود. لویی آراگون شاعر فرانسوی از «جمیله» به عنوان زیباترین داستان عاشقانه جهان یاد کرده است .

چنگیز آیتماتوف در رمان روزی به درازای یک قرن، بر اساس یک افسانه تورکی، آدمهائی را به تصویر می کشد که مبدل به مانقورد شده‌اند. منظور از مانقورد، انسانهائی هستند که با هویت ملی خود بیگانه شده و به مانند ستون پنجم دشمن بر علیه منافع ملی خود عمل می‌نمایند.

آیتماتوف مانقود را این گونه توصیف  میکند: مانقورد از خود بی خبر بود. نمی‌دانست از کدام قبیله و از چه تباری است. نام پدر و مادر خود را نمی‌دانست. دوران کودکیش را به خاطر نمی‌اورد. چیزی از گذشته نمی‌دانست و از شکنجه و بلایی که بر سرش آورده بودند خبر نداشت. نمی‌دانست که از”من” خود دور شده است چنین برده‌ای برای ارباب خود امتیازات فراوان داشت. انسانی بود مطیع و بی آزار. هرگز زبان به اعتراض نمی‌گشود هرگز به فکر فرار نمی‌افتاد. برای برده‌داران خطری بالاتر از عصیان بردگان وجود نداشت. روح هر برده از اندیشه عصیان لبریز است حال آنکه مانقورد موجودی استثنایی بود و خیال شورش و نافرمانی نداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا