ایران

انتشار آمار شاخص فلاکت در ایران؛ استانهای آذربایجان بالاترین و استانهای فارس‌نشین پایین‌ترین درصد فلاکت را دارند

روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان «برایند تورم و بیکاری در پایان دهه» به بررسی تغییرات شاخص فلاکت در ۱۱ سال گذشته در ایران پرداخت. در این آمار استان های آذربایجان جنوبی بالاترین نرخ بیکاری و درصد فلاکت را دارند و استانهای مرکزی و فارس نشین کمترین میزان بیکاری و درصد فلاکت را دارا هستند.

طبق این گزارش، پایین‌ترین شاخص فلاکت در پایان سال ۱۴۰۰ مربوط به استان تهران و بالاترین میزان فلاکت نیز مربوط به استان آذربایجان غربی است.

شاخص فلاکت در تهران ۴۳.۶ درصد و نرخ بیکاری ۶ درصد بوده در حالیکه شاخص فلاکت در آذربایجان غربی ۶۲.۲ درصد و نرخ بیکاری  ۱۸.۳ بوده است.

دیگر استانهای آزربایجان جنوبی نیز با وجود منابع عظیم معدنی و دیگر پتانسیل های اقتصادی، در مقایسه با استانهای فارس نشین ایران بیشترین میزان بیکاری و شاخص فلاکت را دارند و میزان بیکاری و درصد فلاکت در استانهای آذربایجان بیشتر از میانگین کشوری است و این به روشنی گویای تاراج معادن و منابع عظیم آزربایجان و استعمار آزربایجان جنوبی توسط حکومت تورک ستیز ایران است.

طبق این گزارش، در سال ۱۴۰۰، شاخص فلاکت در اردبیل ۵۵.۵ درصد و نرخ بیکاری ۱۴ درصد، شاخص فلاکت در زنجان ۵۲.۲ درصد و نرخ بیکاری ۷.۱ درصد و شاخص فلاکت در آذربایجان شرقی ۵۲.۲ درصد و نرخ بیکاری ۹ درصد می باشد.

این در حالیست که استان های تهران، سمنان، قم، خراسان رضوی، فارس، خراسان جنوبی کمترین میزان بیکاری و درصد فلاکت را دارند و میزان بیکاری و درصد فلاکت در این استانها کمتر از میانگین کشوری است.

میزان بالای بیکاری و فلاکت در آزربایجان جنوبی در حالیست که بزرگترین معادن طلا، مس و سرب و روی کشور در آزربایجان جنوبی قرار دارد و تمامی این معادن توسط حکومت تورک ستیز ایران غارت و عایدات آن به مناطق فارس نشین منتقل می شود.

ماه گذشته مسعود پزشکیان نماینده تبریز گفت: «کل اعتبار آزربایجان شرقی در بودجه(امسال)، هزار میلیارد تومان است ولی حتی ۵۰۰ میلیارد تومان آن را هم نمی دهند.» این در حالیست که به گفته استاندار سابق آزربایجان ‌شرقی، «روزانه به میزان ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از معدن‌سونگون ورزقان به کرمان می‌رود.» به بیان دیگر کل بودجه ای که تهران به آزربایجان شرقی می دهد معادل تنها ۱۰ روز تولید معدن مس سونگون آزربایجان است که توسط حکومت فارس‌گرای ایران غارت می شود.

لازم به ذکر است، شاخص فلاکت یک نشان‌گر اقتصادی است که از افزودن نرخ بیکاری به نرخ تورم به دست می‌آید. به گفته کارشناسان، تورم فزاینده در کنار بیکاری رو به افزایشريال هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی سنگینی در بر دارد و شاخص فلاکت رابطه مستقیمی با جرم و جنایت در جامعه دارد و روند تغییر این شاخص با فاصله حدود یک سال بر شاخص جرم و جنایت تاثیر می‌گذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا