ایرانجهان

کانادا بر علیه ایران به‌خاطر ساقط کردن هواپیمای اوکراینی اقامه دعوی جمعی کرد

به گزارش ای‌ان‌تی به نقل از «نشنال‌پست»، دولت فدرال کانادا اخیراً به وكلا خبر داده است كه دو پرونده شکایت جمعی را به وزارت امور خارجه ایران تسلیم کرده است. 

تأخیر در انجام این کار باعث گمانه زنی‌ها در مورد این شده بود که کانادا درگیر گفتگوهایی برای احیای روابط دیپلماتیک با تهران است و نمی خواهد با ارائه شکایت روابط را خدشه‌دار کند.

اما پس از طرح شکایت مارک آرنولد وکیل پرونده در خصوص تاخیر دولت کانادا، یک نماینده دولت فدرال این کشور گفته که شرایط مربوط به همه‌گیری کووید-۱۹- نه سیاست- روند کار را دشوار کرده بود.

این خبر چند روز پس از اعلام آمادگی ایران برای آغاز گفتگوها در خصوص جبران خسارت با کانادا و دیگر کشورهایی که در این پرواز قربانی داشته اند، منتشر می‌شود.

اعلام شده که در حال حاضر، شکایت های صورت گرفته جدا از روند گفتگوها پیش می روند.

هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد ۱۸ دی (۸ ژانویه) نزدیکی‌های تهران با دو موشک سپاه پاسداران مورد اصابت قرار گرفت و ساقط شد که منجر به کشته شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه این هواپیما شد.

مقامات ایرانی در ابتدا ادعا کردند که این سقوط یک حادثه بوده، اما تحت فشارهای داخلی و بین‌المللی اعتراف کردند که نیروهای پدافند هوایی سپاه پاسداران در میان تنش با ایالات متحده به اشتباه دو موشک به سمت بوئینگ ۷۳۷ شلیک کرده اند.

جعبه های سیاه بازیابی شده از لاشه هواپیما اخیراً نشان داد که خلبانان پس از اصابت اولین موشک و قبل از موشک دوم، حدود ۱۹ ثانیه صحبت کرده‌اند.

آقای آرنولد اعلام کرد که بر اساس شکایت شاکیان، سرنگونی هواپیما یک اقدام تروریستی است.

آقای آرنولد همچنین گفت، این شکایت، علیه جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران، نیروهای مسلح، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و سایر مقامات نظام در دادگاهی در تورنتو ثبت شده است.

وی گفت که شرکت حقوقی متبوعش یک نسخه از دادخواست را برای آقای خامنه ای از طریق ایمیل ارسال کرده و تأییدیه دریافت آن را نیز دریافت کرده است.

به گفته آقای آرنولد، رونوشت‌هایی از این شکایت جمعی به سفارت‌های ایران در استرالیا و انگلیس نیز ازسال شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا