خاورمیانه

نبرد حماس و اسرائیل در غزه؛ درگیری‌ آمریکا و اسرائیل با نیروهای وابسته به ایران در منطقه

هم‌زمان با ادامه درگیری‌های حماس و اسرائیل و هشدار سازمان ملل درباره ارتکاب جنایت جنگی به دست هر دو طرف، تنش‌های منطقه‌ای نیز شدت گرفته و آمریکا و اسرائیل با نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی درگیری‌های متقابل انجام دادند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد در واکنش به حمله‌های اخیر علیه مواضع آمریکا در عراق و سوریه، دو جنگنده اف-۱۵ ایالات متحده به یک انبار اسلحه مورد استفاده سپاه و نیروهای وابسته به آن در شرق سوریه حمله کردند.

در همین حال، رسانه‌های محلی عراق از شنیده شدن صدای انفجارهای پی در پی در شمال شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق خبر دادند. طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، صدای این انفجارها به دلیل حمله پهپاد انتحاری به پایگاه حریر، محل استقرار نیروهای آمریکایی، بوده است. خسارت‌های احتمالی این حمله هنوز مشخص نیست.

گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که این حمله از سوی «گروه مقاومت اسلامی» در عراق انجام شدە است.

از سوی دیگر، حوثی‌های یمن، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، از سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی در آسمان یمن خبر دادند. ساعاتی بعد، یک مقام نظامی آمریکا در گفت‌وگو با الشرق تایید کرد حوثی‌های یمن این پهپاد را سرنگون کرده‌اند.

همچنین دو سرباز اسرائیلی در حمله موشکی حزب‌الله لبنان به اسرائیل زخمی شدند. ارتش اسرائیل در مقابل اعلام کرد یک انبار مهمات متعلق به حزب‌الله را در جنوب لبنان هدف قرار داده است.

درگیری‌ها در غزه

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گزارش‌ها از احتمال وقفه بشردوستانه یا آتش‌بس موقت برای آزادی گروگان‌های حماس را رد کرد و گفت: «من می‌خواهم انواع شایعات بیهوده‌ای را که از هر طرف می‌شنویم کنار بگذارم و یک چیز واضح را تکرار کنم: بدون آزادی گروگان‌هایمان آتش‌بسی برقرار نخواهد شد.»

با ادامه درگیری‌ها، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل با اشاره به وارد آمدن خسارت‌های گسترده‌ به نیروهای هوایی و دریایی حماس گفت: ما به تعمیق حمله به شهر غزه ادامه می‌دهیم و حفره‌های تونل در مجاورت مکان‌های غیرنظامی را از بین می‌بریم.

در همین حال، مقام‌های فلسطینی از کشته‌شدن ۱۹ نفر در حمله هوایی اسرائیل در نزدیکی بیمارستانی در اردوگاه آوارگان غزه خبر دادند.

رسانه‌های فلسطینی نیز از درگیری سنگین نیروهای اسرائیل و حماس در نزدیکی اردوگاه پناهندگان الشاطی در غرب شهر غزه و حمله هوایی اسرائیل به مناطق شرقی رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند

تنش‌ها در کرانه باختری نیز ادامه داشت. رسانه‌های فلسطینی از حمله نیروهای اسرائیلی به شهرهای جنین و الخلیل در کرانه باختری و درگیری آنها با فلسطینیان خبر دادند.

طبق این گزارش‌ها، در پی شلیک نیروهای اسرائیلی در جنوب شهر الخلیل در کرانه باختری، یک فلسطینی کشته شد.

ادامه درگیری‌ها در حالی است که ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، هشدار داد هر دو طرف مناقشه حماس و اسرائیل مرتکب جنایات جنگی شده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز گفت تعداد بالای غیرنظامیان کشته شده در غزه نشان می‌دهد عملیات نظامی اسرائیل در این منطقه «به وضوح دارای اشکال» است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، اعلام کرد یحیی سنوار، از رهبران حماس، در پناهگاهش در نوار غزه محاصره شده است. گالانت افزود ارتباط سنوار با دیگر نیروهای این گروه قطع شده است.

سنوار ۶۰ ساله به دلیل استفاده از شیوه‌های خشونت‌آمیز و ظالمانه در شکنجه دشمنانش، اعم از اسرائیلی و فلسطینی، از سوی اسرائیل به‌عنوان «قصاب خان یونس» شناخته می‌شود.

الجزیره گزارش داد نیروهای اسرائیلی در حال پیشروی بیشتر در مرکز شهر غزه هستند و تنها ۷۰۰ متر با بیمارستان الشفا فاصله دارند.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، حماس از مراکز درمانی و آمبولانس‌ها برای مقاصد نظامی استفاده می‌کند.

سایت وای‌نت گزارش داد محسن ابوزینا، رییس تسلیحات و صنایع گروه حماس، در حملات شب گذشته ارتش اسرائیل به غزه کشته شد.

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از گسترش تنش‌ها به نقاط دیگر منطقه و جهان، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد موساد در همکاری با سرویس‌های امنیتی برزیل و چند آژانس‌ امنیتی بین‌المللی حمله‌ای برنامه‌ریزی شده از سوی حزب‌الله لبنان در برزیل را خنثی کرده است. قرار بوده حزب‌الله در قالب شبکه‌ای گسترده حمله‌ای را به اهداف اسرائیلی و یهودی در برزیل انجام دهد.

فرانس۲۴ اعلام کرد شهرک‌نشینان اسرائیلی با حملات مکرر به کرانه باختری، تعدادی از فلسطینیان را از خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی خود بیرون کرده‌اند.

تاکنون ۱۶۰ فلسطینی در جریان درگیری‌ها در کرانه باختری جان خود را از دست داده‌اند.

پلیس اسرائیل اعلام کرد تاکنون پیکرهای ۸۴۳ غیرنظامی که در جریان حمله مرگ‌بار حماس در روز ۱۵ مهر جان باختند، شناسایی شده‌اند.

به گزارش الجزیره، درگیری‌های حماس و اسرائیل تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ فلسطینی و هزار و ۴۰۰ اسرائیلی شده است.

در این درگیری‌ها دست‌کم ۲۵ هزار فلسطینی و پنج هزار اسرائیلی زخمی شده‌اند.

بحران انسانی در نوار غزه

هلال احمر فلسطین هشدار داد سوخت بیمارستان القدس غزه روز چهارشنبه ۱۷ آبان به پایان می‌رسد.

سازمان بهداشت جهانی خبر داد از زمان آغاز مناقشه کنونی، مراکز درمانی در غزه ۱۰۸ بار هدف حمله قرار گرفته‌اند.

بشرا خالدی، مدیر منطقه‌ای موسسه خیریه آکسفام هشدار داد «بحرانی در ابعاد وسیع» در انتظار نوار غزه است.

به گزارش فرانس۲۴، تاکنون ۷۰ درصد از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری غزه آواره شده‌اند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) اعلام کرد تعداد فلسطینیانی که برای در امان ماندن از حملات اسرائیل در حال تخلیه شمال غزه هستند، روز به روز در حال افزایش است.

به گفته اوچا، تنها در روز سه‌شنبه ۱۶ آبان، ۱۵ هزار فلسطینی از شمال غزه گریختند.

اوچا همچنین گزارش داد به دلیل کمبود شدید سوخت، آب و آرد هیچ نانوایی‌ای در شمال غزه به فعالیت خود ادامه نمی‌دهد.

واکنش‌های بین‌المللی به مناقشه خاورمیانه

هاآرتص نوشت قطر در حال میانجی‌گری برای آزادی ۱۰ تا ۱۵ تن از گروگان‌های حماس در ازای توقف یک یا دو روزه درگیری‌ها در نواز غزه است.

یک منبع نزدیک به حماس هم تایید کرد مذاکرات برای آزادی ۱۲ اسیر این گروه در ازای برقراری آتش‌بسی سه روزه در جریان است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۷ آبان اعلام کرد هر چند ممکن است نوار غزه پس از پایان جنگ، «دوره گذاری» را سپری کند اما این منطقه نباید از سوی اسرائیل اشغال شود یا تحت محاصره قرار گیرد.

او افزود کوچک‌تر شدن قلمرو غزه و همچنین جابه‌جایی اجباری فلسطینیان اکنون یا پس از اتمام درگیری‌ها قابل قبول نخواهد بود.

بلینکن با اشاره به حضور گروه‌های شبه‌نظامی در غزه تاکید کرد این منطقه دیگر نباید برای انجام حملات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.

وزیران امور خارجه کشورهای جی-۷ در بیانیه‌ای مشترک با محکوم کردن حملات حماس و تاکید بر حق اسرائیل در دفاع از خود، خواستار توقف موقت درگیری‌ها در نوار غزه به دلایل بشردوستانه شدند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت ظهور یک «رهبری صلح‌طلب» در فلسطین می‌تواند از نتایج مطلوب مناقشه حماس و اسرائیل باشد.

هاآرتص نوشت دیپلمات‌های غربی هشدار دادند اظهارات برخی مقام‌های اسرائیلی در مورد شهرک‌سازی در نوار غزه، به مشروعیت و دیپلماسی عمومی این کشور آسیب می‌زند.

به گفته این دیپلمات‌ها، در صورتی که اسرائیل واقعا دست به چنین اقدامی بزند، با عواقب سنگینی روبه‌رو خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا