آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

«آییل»؛ پس از ۹ ماه ثبت احوال اردبیل با این اسم موافقت کرد

اداره ثبت احوال اردبیل پس از گذشت ۹ ماه سرانجام و مقاومت خانواده آذربایجانی با درخواست نام آییل برای کودک اردبیلی موافقت کرد.

سجاد جولانی، تابستان سال ۱۳۹۹ در ویدیویی اعلام کرد، مسئولین اداره ثبت احوال اردبیل، با نام آییل برای دختر تازه متولدش مخالفت کرده و پس از اصرار او جهت بررسی و تایید به هئیتی سه نفره از اساتید زبان فارسی در سازمان ثبت احوال در تهران ارسال کرده‌اند و هئیت مذکور نیز با آن مخالفت کرده ‌ااست.

سجاد جولانی، نوازنده و خواننده ساز باغلاما، بعدها در مصاحبه‌های خود گفته بود که این سه نفر گفته‌اند که نام “آییل”، «با فرهنگ ما [ایران] همخوانی ندارد.»

این در حالیست که آقای جولانی تأکید کرده بود که “آییل” دقیقاً با فرهنگ ما [آذربایجانی‌ها در ایران] دقیقاً همخوانی دارد و معنی فارسی آن “بیدارشو، آگاه شو” است.

در حمایت از خواسته به حق و قانونی خانواده جولانی، فعالین مدنی آذربایجانی اقدامات متعدد اعتراضی از جمله دیوارنویسی، گرافیتی، پخش تراکت و هشتگ علیه این ممنوعیت ترتیب دادند.

در طول این ۹ ماه نیز خانواده جولانی بدلیل صادر نشدن شناسنامه: هزینه‌های ویزیت و واکسیناسیون فرزندشان را با تعرفه‌های آزاد پرداخت می‌کردند.

با ادامه‌دار شدن این موضوع، دیگر والدینی که پشت این قانونِ سلیقه‌ای ماهها و در برخی موارد سالها منتظر مانده بودند در شبکه‌های اجتماعی پرده از این ظلم روا شده در حق نامگذاری برای فرزندانشان برداشته و خواستار برچیده شدن این ممنوعیت شدند.

خانواده‌هایی که سالها فرزندانشان را به اسمی که انتخاب کرده‌ بودند صدا ولی سازمان ثبت و احوال ایران از صدور شناسنامه برای آنها امتناع می کرده است.

بعدها این موضوع با داغ شدن بیشتر درشبکه‌های مجازی، توجه مدیای رسمی را نیز به خود جلب و با پیگیری فعالین مدنی، پای کارشناسان مرتبط با این حوزه را نیز جهت واکاوی دقیق این نقض آشکار حقوق بشری باز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا