ایرانجهان

۱۰ صادرکننده بزرگ صنعت خودرو در جهان؛ اتحادیه اروپا صدرنشین و ترکیه دهم شد

اتحادیه اروپا بر پایه گزارش سازمان تجارت جهانی با صادرات ۶۹۹ میلیارد دلاری، ۴۶.۱ درصد از مجموع صادرات صنعت خودروی جهان را به خود اختصاص داد؛ رقمی که ۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشت.

مطابق این گزارش، ۹۵.۴ درصد از صادرات صنعت خودروی جهان در اختیار اتحادیه اروپا و ۹ کشور شامل ایالات متحده (۱۳۸ میلیارد دلار)، ژاپن (۱۳۵ میلیارد دلار)، مکزیک (۱۲۹ میلیارد دلار)، چین (۱۲۱ میلیارد دلار)، کره جنوبی (۷۷ میلیارد دلار)، کانادا (۵۰ میلیارد دلار)، بریتانیا (۴۱ میلیارد دلار)، تایلند (۳۰ میلیارد دلار) و ترکیه (۲۵ میلیارد دلار) است.

در میان کشورهای اتحادیه اروپا، آلمان، بلژیک، اسپانیا، جمهوری چک، ایتالیا و فرانسه از جمله بزرگ‌ترین صادرات کنندگان صنعت خودرو به شمار می‌روند.

پس از اتحادیه اروپا، ایالات متحده (٪۹.۱)، ژاپن با (٪۸.۹)، مکزیک (٪۸.۵) و چین (٪۸) بالاترین سهم را از بازار صادرات صنعت خودروی جهان به خود اختصاص داده‌اند.

در حالی که سهم ایالات متحده، ژاپن و کانادا به ترتیب از ۱۱.۷، ۱۵.۳ و ۱۰.۵ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۹.۱، ۸.۹ و ۳.۳ درصد در سال گذشته میلادی کاهش یافته، سهم اتحادیه اروپا از بازار صادرات صنعت خودرو از ۴۵.۴ به ۴۶.۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین، سهم ترکیه و تایلند هم به ترتیب از ۰.۳ و ۰.۴ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۱.۷ و ۲ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

صادرات صنعت خودرو که توسط سازمان تجارت جهانی در این گزارش آماری در نظر گرفته شده شامل صادرات وسایل نقلیه موتوری، قطعات و لوازم جانبی و موتورهای احتراق داخلی آنهاست. این دسته‌بندی شامل موتورسیکلت‌ها و تریلرها نمی‌شود.

یورونیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا