ایران

ادامه تجمع اعتراضی درالاحواز با وجود جو شدید امنیتی و اختلال اینترنت

گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده حاکی است علیرغم جو شدید امنیتی در شهرهای مختلف الاحواز ، گروهی از مردم در اندیمشک شامگاه شنبه هفتم خرداد با برگزاری تجمع خیابانی شعارهای ضد حکومتی سر دادند.‌

هم‌زمان گزارش‌های متعددی از استقرار ماموران یگان ویژه در شهرهایی از جمله آبادان، خرمشهر، اهواز و خرمشهر منتشر شده و شهروندان خبر دادند که اینترنت تلفن همراه از عصر شنبه به طور کامل قطع بوده است.

همبستگی با آبادان در شهرهای مختلف

اعلام همبستگی مردم در شهرهای مختلف با ساکنان آبادان پس از فرو ریختن ساختمان متروپل به شیوه‌های مختلف ادامه داشته است.

عصر شنبه در تهران هم گروهی از مردم با روشن کردن شمع و گذاشتن تصاویر قربانیان متروپل در کنار تصاویر جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی و اعتراض‌های ۹۸ یاد همه آنها را گرامی داشتند. تصاویری هم از تجمع در شهرری در استان تهران منتشر شده که تعدادی از افراد را در حال سر دادن شعار «‌مرگ بر دیکتاتور» نشان می‌دهد . در برخی شهرها از جمله قم و یزد هم مراسم سوگواری به یاد جان‌باختگان متروپل برگزار شد.

در همین حال صادق خلیلیان استاندار اعلام کرد علاوه بر ۲۹ جسد کشف شده از آوار متروپل، ۳۸ نفر کماکان در زیر آوار مفقودند.

هم‌زمان با این سخنان، رییس سازمان منطقه آزاد اروند از لغو قرارداد واگذاری سه زمین به هلدینگ عبدالباقی خبر داد.

محمدرضا اسکندری، رییس سازمان منطقه آزاد اروند، گفت که منطقه آزاد در دوره قبل سه زمین به صورت غیرقانونی به هلدینگ عبدالباقی واگذار کرده بود که این قراردادها لغو شدند. او درباره پروژه هایی که قرار بوده هلدینگ عبدالباقی در این زمین‌ها اجرا کند توضیح نداد.

پیش از این نیز گزارش داده بود که موعود شمخانی، برادرزاده علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده خامنه‌ای در این نهاد، حسین عبدالباقی را برای سرمایه‌گذاری به شهرداری آبادان معرفی کرده است.

پس از آن محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس، گفت که ساختمان متروپل به صورت «مشارکت بین شهرداری و گروه عبدالباقی» در حال ساخت بوده و شهرداری خود در این پروژه «منافع» داشته است.

او اعلام کرده بود که نظام مهندسی چندین بار از شهرداری خواسته اجرای این پروژه متوقف شود و تخلفات را به فرماندار و دادستان اطلاع داده است.

پس از گسترش اعتراضات مردم در پی ریزش ساختمان متروپل، ‌مقام‌های جمهوری اسلامی اذعان کرده‌اند در صدور مجوز و ساخت متروپل فساد گسترده وجود داشته است.

همچنین به گفته صادق خلیلیان،  سه شهردار آبادان، شهردار منطقه یک این شهر، تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظر و سازنده پروژه دستگیر شده‌اند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور گفته بود که دادستانی نیز در این حادثه قصور داشته اما اعلام نکرده بود که چرا دادستان یا دیگر مقامات قضایی در این رابطه بازداشت نشده است.

در چند شب گذشته شهروندان آبادان و چند شهر دیگر الاحوازهم‌زمان گزارش‌های متعددی از استقرار ماموران یگان ویژه در شهرهایی از جمله آبادان، خرمشهر، اهواز و خرمشهر منتشر شده و شهروندان خبر دادند که اینترنت تلفن همراه از عصر شنبه به طور کامل قطع بوده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا