جهان

روسیه: تانک‌ها و تجهیزات کریمه را ترک می‌کنند؛ غرب: نشانه‌ای از خروج از مرز اوکراین نیست

این وزارتخانه روز چهارشنبه ۲۷ بهمن اعلام کرد نیروهای نظامی بیشتری به پایگاه‌هایشان برمی‌گردند.

وزارت خارجه روسیه ویدیویی منتشر کرد که گفت نشان‌دهنده خروج تانک‌ها و خودروهای نظامی از کریمه‌ پس از پایان رزمایش است. با این حال کشورهای غربی می‌گویند نشانه‌ای از خروج نیروهای روسیه از مرز اوکراین مشاهده نکرده‌اند.

این وزارتخانه روز چهارشنبه ۲۷ بهمن اعلام کرد نیروهای نظامی بیشتری به پایگاه‌هایشان برمی‌گردند.

روسیه روز سه‌شنبه خروج بخشی از نیروهایش از نزدیکی مرز اوکراین را اعلام کرد. با این حال غرب با شک و تردید به این موضوع نگاه کرد و جو بایدن، رییس جهوری آمریکا گفت مسکو هنوز بیش از ۱۵۰ هزار نیرو در نزدیکی مرز با اوکراین دارد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز چهارشنبه گفت کشورش تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر خروج نیروهای روسیه از مواضع نزدیک مرز اوکراین ندیده است.

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا هم در موضعی مشابه اعلام کرد نیروهای روسیه در مرز اوکراین در حال افزایش‌اند.

همچنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت مسکو باید ثابت کند نیروهایش در نواحی مرزی با اوکراین، در حال عقب‌نشینی‌اند.

او افزود: «آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که آنها (روسیه) تعداد نیروهایش را افزایش داده و نیروهای بیشتری نیز در راه هستند.»

همزمان، شارل میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا گفت روسیه باید بین جنگ و دیپلماسی یکی را انتخاب کند و از مسکو خواست اراده‌اش را برای تنش‌زدایی نشان دهد.

در اوکراین، روز چهارشنبه مردم با برافراشتن پرچم این کشور و پخش سرود ملی اتحاد خود را به نمایش گذاشتند.

پیشتر، وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در تماسی درباره هماهنگی‌های لازم برای اعمال «هزینه‌های سنگین» بر روسیه، در صورت افزایش اقدام‌های تنش‌زا علیه اوکراین رایزنی کردند.

وزیران چهار کشور در این تماس بر حمایت قاطع از یکپارچگی سرزمینی اوکراین و تعهد خود به هماهنگ ماندن در برابر تهدیدهای روسیه علیه امنیت اروپا و اوکراین تاکید کردند.

از سوی دیگر، وزیر خارجه آمریکا در تماس با همتای روسی خود بر تعهد ایالات‌متحده به یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای حل‌ و فصل بحران اوکراین تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه تایید کرد که بخشی از نیروهای نظامی این کشور از مرز بازگردانده می‌شود. او گفت که روسیه خواهان جنگ در اروپا نیست.

رییس‌جمهوری روسیه افزود به مسکو اعلام شده که اوکراین در آینده نزدیک به ناتو نمی‌پیوندد، اما از نظر ما این تضمین کافی نیست و می‌خواهیم اکنون موضوع را به طور کامل حل کنیم.

پوتین همچنین اوضاع در دونباس که یک منطقه جدا شده شرق اوکراین است را «نسل‌کشی» توصیف کرد و خواستار حل مناقشه در آنجا شد.

مسکو خواهان تضمین‌های امنیتی غرب از جمله حق وتو در مورد پیوستن اوکراین به ناتو است. غرب هنوز این تضمین‌ها را نپذیرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا