آذربایجانایرانجهان

بیانیه پایانی میتینگ «آزادلیق، عدالت، میلی حؤکومت» ۲۰ مای در برلین

بیانیه پایانی میتینگ «آزادلیق، عدالت، میلی حؤکومت» ۲۰ مای در برلین

وجدانهای بیدار جهان آزاد؛
همانگونه که همگان می دانند در کشور ایران یک رژیم فاشیستی و دیکتاتوری خونبار مستقر است که به شهروندان خود ظلم و ستم می کند، امنیت خاورمیانه را به خطر انداخته است و صلح جهانی را تهدید می کند. این رژیم با شهرواندان خود رفتاری قرون وسطایی و به دور از ارزش های جهان متمدن انجام می دهد، به کشورهای خاور میانه ترور و فاناتیسم صادر می کند و با همکاریهای اقتصادی و نظامی با امثال رژیمهای مستقر در ونزوئلا و روسیه نظم و صلح جهانی را به مخاطره می اندازد.

شهروندان کشور ایران سالهاست برای استقرار دمکراسی مبارزه می کنند و در این راه هزینه های بسیار جدی پرداخته اند. هزاران شهروند در نتیجه اقدامات خشونت آمیز و ضد انسانی رژیم فاشیستی ایران جان خود را از دست داده، به زندان افتاده، شکنجه شده و یا متحمل صدمات جدی شده اند. خصوصاً در ماههای اخیر یک موج انقلابی فراگیر در سراسر کشور ایران به وجود آمد که متاسفانه باز رژیم جمهوری اسلامی با خشونت و قساوت هر چه تمامتر آنرا سرکوب کرده، صدها نفر را به قتل رسانده، هزاران نفر را زخمی و دهها هزار انسان را زندانی و شکنجه کرد. رژیم ایران با اینکه خود با بحران های عمیق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی رو به روست، از ادای ملزومات اساسی یک دولت متعارف عاجز است و فقر، بیکاری و فساد در کشور بیداد می کند، متاسفانه هنوز به ظلم به شهروندان در داخل کشور و ماجراجویی و صدور تروریسم در منطقه و جهان ادامه می دهد.

انسانهای آزاده جهان؛
با اینکه تمام شهروندان ایران تحت ظلم و ستم هستند ولی بخش بزرگی از شهروندان زیر ستم های بیشتر و مضاعف قرار دارند. زیرا ایران یک کشور چند ملیتی، چند دینی و مذهبی و چند فرهنگی است و تنوعات بسیاری در این کشور وجود دارد. ولی رژیم جمهوری اسلامی ایران هیچ کدام از این تنوعات را به رسمیت نمی شناسد و نه تنها هیچ حقوقی برای آنها قائل نیست بلکه سعی می کند این تنوعات را با زور و سرکوب از بین ببرد. انسان مطلوب این رژیم انسان فارسِ شیعهِ مردِ معتقد به رژیم ولایت فقیهی است. هر شهروند هر میزان کمتر حائز این شرایط باشد در معرض ظلم بیشتر و مضاعف تری قرار می گیرد.

ملت تورک ساکن در آزربایجان جنوبی و سایر مناطق ایران با اینکه از اکثریت نسبی جمعیتی برخوردار است و در تاریخ و ساختار کشور دارای نقش محوری بوده است، مانند سایر ملل تحت ستم در ایران، امروز از حقوق بنیادین فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود محروم است. ملت ما بیش از یک قرن است برای احقاق بنیادین خود مبارزه می کند و امروز نیز با شعار استراتژیک «آزادلیق، عدالت، میلی حؤکومت» به مبارزات خود در راستای احقاق مطالبات دمکراتیک خود ادامه می دهد. ملت ما در این راه متحمل رنج های بسیار شده و می شود اما هیچ گاه مبارزه برای آزادی و عدالت دست نکشیده است.

میتینگی که ما امروز برگراز می کنیم به مناسبت سالروز قیام ملتمان در ۲۲ مای سال ۲۰۰۶ (۱ خرداد ۱۳۸۵) می باشد که قیام عمومی ملت ترک در آزربایجان جنوبی  بر علیه ظلم ملی و نژادپرستی در ایران بود و بسیاری از هم وطنان ما در آن قیام جان باختند، زخمی شدند و یا زندانی و شکنجه شدند و در نتیجه قیام ضد نژادپرستی سال ۲۰۰۶ به نقطه عطفی در تاریخ ملتمان تبدیل شد. همچنین ما امروز شاهد آن هستیم که رژیم ظالم جمهوری اسلامی ستم و اذیت شهروندان را به حدی رسانده است که با هدف ارعاب جامعه معصوم ترین و بی دفاع ترین قشر جامعه یعنی دانش آموزان دختر را هدف حملات شیمیایی قرار می دهد و با گذشت ماهها هنوز مسئولین این جنایت ضد بشری مشخص نشده است. در حالی که رژیم ایران معترضین خیابانی را ظرف چند روز شناسایی، دستگیر و اعدام می کند.

ما شرکت کننده گان این میتینگ بدین وسیله از تمامی جهان آزاد می خواهیم برای نجات از دست رژیم قرون وسطایی و ضد انسانی جمهوری اسلامی و احقاق حقوق و مطالبات بنیادین و دمکراتیک تمامی ملل تحت ستم در ایران، از آنجمله ملت ترک در آزربایجان جنوبی و سایر مناطق ایران ما را کمک و یاری کنند.

ما از کشورهای جهان می‌خواهیم در مقابل ماجراجویی‌ها و صدور جنگ و ترور توسط رژیم ایران که نمونه‌های بارز آنرا در جمهوری آزربایجان، سوریه، یمن، لبنان، اوکراین، … می‌بینیم سکوت نکنند. ما همبستگی خود با تمامی مللی که در معرض سیاستهای خصمانه و ماجراجویانه رژیم ایران هستند را اعلام می‌کنیم و علی‌الخصوص اعلام می‌کنیم خواهران و برادران خود در آزربایجان شمالی را در مقابل سیاستهای خصمانه رژیم ایران تنها نخواهیم گذاشت.

ما همچنین از کسانی که در صحنه بین المللی از حقوق آزربایجان جنوبی دفاع می‌کنند تشکر می‌کنیم.

نامه نمایندگان مجلس اسرائیل در دفاع از حقوق ملتمان نمونه کامل دوستی و مودت دو ملت اسرائیل و آزربایجان بوده و شایان قدردانی می‌باشد. البته جای دارد از پرزیدنت علی‌اف رئیس جمهور آزربایجان به دلیل حمایت و دفاع از حقوق و آزادی‌های آزربایجان جنوبی در مجامع بین‌المللی کمال تقدیر و تشکر را به عمل آوریم، زیرا در سایه تلاش‌های وی مسئله آزربایجان جنوبی هر چه بیشتر در مرکز دقت افکار عمومی جهان قرار گرفته است.

مرکز هماهنگی میتینگ «آزادلیق، عدالت، میلی حؤکومت» ۲۰ مای در برلین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا