جهاندانش و فن آوری

اردوغان از دست یابی ترکیه به فناوری موشک‌های هوا به هوای مافوق صوت خبر داد

بر اساس بیانیه روز چهارشنبه (۲۵ فروردین) روابط عمومی ریاست جمهوری ترکیه، موشک هوا به هوا و مافوق صوت «بوزدوغان» با موفقیت از هواپیمای اف-۱۶ شلیک و با "اصابت مستقیم" هدف را منهدم کرد.

مهندسین موسسه تحقیق و توسعه صنایع دفاعی وابسته به شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (توبیتاک)، اولین موشک های هوا به هوای ترکیه را از سال ۲۰۲۲ در احتیار نیروهای مسلح این کشور قرار خواهند داد.

بر اساس بیانیه روابط عمومی ریاست جمهوری ترکیه، موشک هوا به هوا و مافوق صوت «بوزدوغان» با موفقیت از هواپیمای اف-۱۶ شلیک و با “اصابت مستقیم” هدف را منهدم کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خبر آزمایش موفقیت آمیز اولین موشک هوا به هوای بوزدوغان را از حساب توییتری خود به اشتراک گذاشت و نوشت: “ترکیه توانسته است به یکی از معدود کشورهایی که صاحب فناوری های موشکی هوا به هوا هستند، تبدیل شود.”

«بوزدوغان»، یک موشک هوا به هوای برد کوتاه و دارای جستجوگر تصویر مادون قرمز (IIR) است که ۱۴۰ کیلوگرم وزن دارد و می تواند به سرعت ۴ ماخ برسد.

موشک بوزدوغان با سرعت مافوق صوت و قدرت مانور بالا توسط موسسه تحقیق و توسعه صنایع دفاعی وابسته به شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (توبیتاک) در چارچوب پروژه «گوک‌توغ» مطابق با نیازهای نیروی هوایی ترکیه توسعه داده شده است.

پروژه «گوک‌توغ» با هدف توسعه موشکهای «بوزدوغان» و «گوک‌دوغان» و موشکهای الکترونیکی آموزشی جهت استفاده در آموزش آنها راه‌اندازی شده است.

موشکهای هوا به هوا «بوزدوغان» و «گوک‌دوغان» در تعیین برتری هوایی بسیار مهم تلقی می شوند. در حالی که «بوزدوغان» یک موشک در محدوده خط دید بین پرتاب و هدف است، «گوک‌دوغان» یک موشک فرا دید به شمار می‌رود.

«بوزدوغان» و «گوک‌دوغان»، كه در درجه اول قرار است در هواپیماهای اف-۱۶ ادغام شوند، در برابر هواپیماهای جنگی، هواپیماهای غول‌پیکر، هلی‌کوپترها، پهپادها و موشك های كروز استفاده خواهند شد.

همچنین قرار است، موشک‌های «بوزدوغان» و «گوک‌دوغان» در پهپادهایی مانند آکینجی و آک‌سونقور نیز بعنوان یکی از سلاح های مهم مورد استفاده قرار گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا