جهانخاورمیانه

اردوغان: قصد داریم حجم تجارت ترکیه و قزاقستان را به 10 میلیارد دلار برسانیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی نشست خبری مشترک با قاسم جومارت توکایف، رئیس‌‌جمهور قزاقستان در مجتمع بش‌تپه در آنکارا گفت: امیدوارم با اقداماتی که با هم انجام خواهیم داد به هدف 10 میلیارد دلاری (حجم تجارت ترکیه و قزاقستان) دست یابیم.

اردوغان اظهار داشت: حجم تجارت ترکیه و قزاقستان سال گذشته نسبت به سال قبلی 58 درصد افزایش یافت و از 5.3 میلیارد دلار گذشت. به این ترتیب طی مدت کوتاهی هدف 5 میلیارد دلاری خود را پشت سر گذاشتیم. امیدوارم با اقداماتی که با هم انجام خواهیم داد به هدف 10 میلیارد دلاری دست یابیم.

اردوغان با بیان اینکه این اولین سفر رسمی توکایف به ترکیه به عنوان رئیس جمهور قزاقستان است، گفت روابط دیپلماتیک دو کشور وارد سی‌امین سالگرد خود شده است.

وی ادامه داد: با بیانیه مشترکی که به تازگی امضا کردیم، همکاری خود را به سطح یک مشارکت راهبردی پیشرفته ارتقا دادیم. ترکیه و قزاقستان دو کشور برادر با روابط ریشه‌ای هستند که قدرت خود را از تاریخ، زبان، مذهب و فرهنگ مشترک‌شان می‌گیرند. به عنوان ترکیه، برای ثبات و صلح قزاقستان اهمیت زیادی قائل هستیم.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه به تشویق شرکت‌های ترکیه‌ای برای سرمایه‌گذاری بیشتر در قزاقستان تحت رهبری توکایف ادامه خواهند داد، گفت: در دیدارهای امروز، توافق کردیم که از پتانسیل همکاری گسترده در زمینه‌های مختلف، از حمل و نقل گرفته تا سرمایه‌گذاری‌های متقابل، از صنایع دفاعی گرفته تا انرژی، آموزش و فرهنگ استفاده کنیم.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا