خاورمیانه

اسرائیل کنترل مرز غزه و مصر را در دست گرفت؛ «جنگ غزه دست کم ۷ ماه دیگر ادامه خواهد داشت»

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه، ۹ خرداد، اعلام کرد که نیروهای این کشور کنترل منطقه حائل در امتداد مرز نوار غزه و مصر را به‌طور کامل در دست گرفته‌اند. مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز گفته است که جنگ غزه دست‌کم هفت ماه دیگر یعنی تا پایان سال جاری میلادی به طول خواهد انجامید.

هم‌زمان، اسرائیل به حملات خود به رفح در جنوب غزه ادامه داد. این حملات به‌رغم دستور دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف حملات به این شهر که بیش از نیمی از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری غزه به آن پناه برده‌اند، صورت می‎گیرد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل در یک نشست خبری گفت که نیروهای ارتش اسرائیل، کنترل عملیاتی یک گذرگاه ۱۴ کیلومتری را در امتداد مرز بین نوار غزه و مصر را به دست گرفته‌اند.

او از این گذرگاه با نام رمز ارتش اسرائیل به عنوان «گذرگاه فیلادلفی» نام برد.

هاگاری گفت: «گذرگاه فیلادلفی مانند یک «خط اکسیژن» برای حماس عمل می‌کرد و این گروه به‌طور مرتب از آن برای قاچاق سلاح به منطقه نوار غزه استفاده می‌کرد.»

مرز با مصر در امتداد لبه جنوبی نوار غزه تنها مرز زمینی این باریکه بود که اسرائیل به‌شکل مستقیم آن را کنترل نمی‌کرد.

 

در همین حال، اسرائیل برای دومین روز متوالی، اوایل روز چهارشنبه نیز تانک‌هایی را برای حمله به رفح فرستاد. روز سه‌شنبه برای اولین بار تانک‌های اسرائیلی وارد رفح شدند.

دادگاه جهانی گفت اسرائیل توضیحی نداده است که چگونه مهاجران را از رفح ایمن نگه می دارد و غذا، آب و دارو را تامین می کند. در این حکم همچنین از حماس خواسته شده است که گروگان‌هایی را که در 7 اکتبر از اسرائیل گرفته شده بودند، فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.

در این میان، ماجد ابو رمضان، وزیر بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی از کشته شدن ۱۹ غیر نظامی دیګر در حملات هوایی و گلوله‌باران اسرائیل در سراسر نوار غزه خبر داد.

او از واشینگتن خواست تا بر اسرائیل فشار بیاورد تا گذرگاه رفح را برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه باز کند.

ماجد ابو رمضان افزود:«هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که مقام‌های اسرائیلی به زودی این کار را انجام دهند و بیماران در غزه محاصره شده به دلیل نبود امکان درمان جان خود را از دست می‌دهند.»

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، گفت که جنگ در غزه حداقل هفت ماه دیگر، یعنی تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

هانگبی با تاکید بر اینکه هدف اسرائیل پایان دادن به حکومت حماس در غزه و جلوگیری از حمله دوباره این گروه و متحدانش به اسرائیل است، گفت:«جنگ در رفح، یک جنگ بیهوده نیست.»

حمله به رفح و پیشروی تانک‌های اسرائیلی در این شهر در حالی ادامه دارد که ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، روز سه شنبه بار دیگر مخالفت خود را با حمله زمینی بزرگ به رفح تکرار کرد، اما در عین حال گفت که بر این باور نیست که چنین عملیاتی در حال انجام است.

 

در حالی که چشم‌اندازی از به نتیجه رسیدن مذاکرات برای آتش‌بس و مبادله گروگان‌های اسرائیلی با فلسطینی‌های زندانی وجود ندارد، حماس تاکید کرده است که تا زمانی که اسرائیل به حملات خود به رفح پایان ندهد، مذاکره بیهوده و بی‌معنا است.

در همین حال شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی گفتند که در رفح با نیروهای اسرائیلی درگیر شده و عملیاتی موفق را انجام داده‌اند.

به گفته این دو گروه، آنها با راکت‌های ضد تانک و خمپاره با نیروهای ارتش اسرائیل در رفح مقابله کردند و مواد منفجره‌ای را که کار گذاشته بودند منفجر کردند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در جریان عملیاتش در رفح، سه سرباز اسرائیلی کشته و سه سرباز به شدت زخمی شدند.

مقام‌های بهداشتی فلسطینی هم گفتند که چندین نفر در اثر تیراندازی نیروهای اسرائیلی زخمی شدند و انبارهای کمک در شرق رفح به آتش کشیده شد.

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل، آنروا، روز سه شنبه گزارش داد که حدود یک میلیون فلسطینی که در رفح پناه گرفته بودند، اکنون پس از دستور اسرائیل برای تخلیه، از این منطقه فرار کرده‌اند.

جمعیت هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که به دلیل ادامه بمباران‌ها، تیم‌های پزشکی را از بیمارستان صحرایی خود در منطقه المواصی در نزدیکی رفح، که اسرائیل آن را به عنوان یک منطقه امن غیرنظامی مشخص کرده، تخلیه کرده است.

براساس گزارش‌ها، سوءتغذیه در غزه گسترده‌تر شده است، زیرا ارسال کمک‌ها به‌شکل قابل توجهی کاهش یافته است. سازمان ملل که نسبت به قحطی هشدار داده است، روز چهارشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز حمله اسرائیل به رفح در این ماه، میزان کمک‌های بشردوستانه وارد شده به این منطقه تا دو سوم کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا