جهانخاورمیانهسیاست

انفجار فرودگاه کابل: در پی انفجار در محل تخلیه ‘دست کم ۱۳ نفر کشته شدند’

وزارت‌های دفاع آمریکا، بریتانیا و ایتالیا بعداز ظهر امروز پنجشنبه ۴ شهریور اعلام کردند که در پی انفجار در محل تخلیه فرودگاه کابل 'دست کم ۱۳ نفر کشته شدند'.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه پس از انفجار در خارج از فرودگاه کابل که منجر به «شماری تلفات غیرنظامیان آمریکایی و افغانی» شد، جلسه اضطراری کبرا خواهد بود.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز گفت که دو انفجار در کابل رخ داده است و نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در مرحله نهایی عملیات تخلیه بوده‌اند.

وی گفت: “ما می توانیم تأیید کنیم که انفجار در دروازه ابی نتیجه یک حمله پیچیده بود که منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان آمریکایی و غیرنظامی شد.”

جان کربی افزود: “ما همچنین می توانیم حداقل یک انفجار دیگر را در یا در نزدیکی هتل بارون، در فاصله کمی از دروازه ابی تأیید کنیم. ما به روز رسانی ادامه می دهیم. ”

یک مقام طالبان گفته است که دست کم ۱۳ نفر از جمله کودکان در این انفجار کشته شده اند.

وزارت دفاع بریتانیا توئیت کرد که “فوراً در تلاش است تا آنچه را که در کابل اتفاق افتاده و تأثیر آن بر تلاش های جاری تخلیه” مشخص کند.

وزیر دفاع بریتانیا گفت: “نگرانی اصلی ما ایمنی پرسنل، شهروندان بریتانیایی و شهروندان افغانستان است. ما با آمریکا و دیگر متحدان ناتو در سطح عملیاتی در واکنش فوری به این حادثه در تماس نزدیک هستیم.”

از زمان تسلط طالبان در اوایل ماه جاری، هزاران افغانی روزها در فرودگاه جمع آوری شده و تلاش می کنند از کشور فرار کنند. کشورهای غربی نسبت به حمله احتمالی هشدار داده بودند.

این حادثه اندکی پس از آن گزارش شد که بر روی هواپیمای ترابری ارتش ایتالیا هنگام پرواز از فرودگاه کابل شلیک شد.

یک روزنامه نگار ایتالیایی که در حال پرواز بود به اسکای۲۴ تی‌جی گفت که هواپیما تقریبا ۱۰۰ غیرنظامی افغان را حمل می کرد که دقایقی پس از بلند شدن در روز پنجشنبه مورد حمله قرار گرفت.

به گفته وی: “خلبان به سرعت واکنش نشان داد و با انجام مانورهایی سعی کرد تا در دقایق اولیه پس از بلند شدن از کابل مورد اصابت قرار نگیرد.”

به نظر می رسد یک منبع در وزارت دفاع ایتالیا گزارش اولیه را تأیید کرده و می گوید هواپیما در این حادثه آسیب ندیده است.

با این حال، آژانس بعداً به نقل از یک منبع دولتی گزارش داد که اطلاعات ایتالیایی معتقد است که تیرها برای متفرق کردن جمعیت در نزدیکی فرودگاه شلیک شده است.

ایتالیا یکی از کشورهایی است که به دنبال سقوط دولت تحت حمایت غرب در کابل و ورود نیروهای طالبان به این شهر به دنبال تخلیه هزاران خارجی و افغان است.

آخرین حادثه در حالی رخ می دهد که ایالات متحده و متحدانش از جمله بریتانیا با استناد به تهدید حمله شبه نظامیان داعش از افغان ها خواستند فرودگاه کابل را ترک کنند.

فشارها برای تکمیل تخلیه نیروها از کشور با مهلت قریب الوقوع ۳۱ اوت برای خروج نیروهای غربی تا آنجا که ممکن است تشدید شده است.

نیروهای کانادایی تخلیه حدود ۳۷۰۰ شهروند کانادایی و افغان را روز پنجشنبه متوقف کردند و گفتند که آنها تا آنجا که می توانند منتظر بمانند.

ژنرال وین ایر، سرپرست ستاد دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت: “ای کاش می توانستیم بیشتر بمانیم و همه را نجات دهیم.”

در هشدار چهارشنبه شب، سفارت آمریکا در کابل با اشاره به “تهدیدهای امنیتی” نامشخص به شهروندان توصیه کرد از سفر به فرودگاه اجتناب کنند و گفت کسانی که در حال حاضر در دروازه فرودگاه هستند باید فوراً آنجا را ترک کنند.

بریتانیا همچنین به مردم گفت که از منطقه فرودگاه دور شوند. جیمز هیپپی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا، گفت که اطلاعات مربوط به حمله انتحاری احتمالی شبه نظامیان داعش “بسیار قوی تر” شده است.

هیپپی صبح پنجشنبه گفت: “این تهدید معتبر است، قریب الوقوع است، کشنده است.”

یک دیپلمات غربی در کابل گفت که مناطق خارج از دروازه فرودگاه با وجود هشدارها دوباره “به طرز باورنکردنی شلوغ” شده است.

استرالیا همچنین هشدار داد تا مردم از فرودگاه دور بمانند در حالی که بلژیک عملیات تخلیه خود را به دلیل خطر حمله پایان داده است.

در همین حال، هلند اعلام کرد انتظار می رود آخرین پرواز تخلیه خود را در روز پنجشنبه انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا