جهان

آمریکا کنسولگری خود در چنگدو چین را تخلیه کرد

چین به آمریکا مهلت داده بود تا صبح روز دوشنبه کنسولگری خود در شهر چنگدو را تعطیل کند، با نزدیک شدن به این مهلت دیپلمات های آمریکایی در حال تخلیه این ساختمان دیده شده‌اند.

با پایان یافتن مهلت ۷۲ ساعته چین برای تعطیل کردن کنسولگری آمریکا در چنگدو، رسانه های محلی چین گزارش می‌دهند که چندین کامیون از محل این ساختمان خارج شده‌اند.

چین در واکنش به اقدام ایالات متحده در تعطیل کردن کنسولگری این کشور در شهر هیوستون واقع در ایالت تگزاس دستور تعطیلی کنسولگری چنگدو را صادر کرده بود.

طبق گزارش های رسانه های چینی، اهالی محلی اطراف کنسولگری جمع شده و هنگام خروج اتوبوس حامل کارکنان کنسولگری از ساختمان، برای آنها هو کشیدند.

گفته می‌شود که این تخلیه با تدابیر شدید امنیتی همراه بوده است.

منطقه چنگدو که کنسولگری آمریکا در آن واقع شده بود، مناطق وسیعی از جنوب شرقی چین، از جمله منطقه خودمختار تبت را زیر نظر دارد.

تخلیه کنسولگری چنگدو در حالی صورت می گیرد که مهلت ۷۲ ساعته ایالات متحده به چین برای تعطیل کردن کنسولگری خود در هیوستون روز جمعه به پایان رسید.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هدف از تعطیل کردن کنسولگری چین در هیوستون را «سرقت» اموال معنوی آمریکایی‌ها توسط چین عنوان کرده است.

یکی از مقام های وزارت امور خارجه آمریکا هم چینی ها را متهم کرده که از کنسولگری هیوستون برای جاسوسی در دانشگاه های آمریکا استفاده می کردند.

چین اتهام های ایالات متحده را رد کرده است.

هفته پیش یک شهروند سنگاپور در یک دادگاه در آمریکا اتهام جاسوسی برای چین را پذیرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا